Arī seniori iepērkas sociālajos tīklos – sociālo tīklu iepirkšanās vairs nav tikai jauniešiem
Iepirkšanās sociālajos tīklos nozīmē iespēju atklāt un iegādāties preces vai pakalpojumus tieši sociālo mediju platformās, neatverot citas lietotnes vai mājaslapas. Ja agrāk šāda iepirkšanās asociējās galvenokārt ar jaunāku paaudzi, tad tagad to sāk izmantot arī vecāka gadagājuma cilvēki. Jaunieši – īpaši vecumā no 16 līdz 19 gadiem – joprojām ir sociālās tirdzniecības priekšgalā, un vairāk kā trešdaļa no viņiem regulāri iepērkas šādā veidā. Tomēr gandrīz katrs trešais latvietis vecumā no 60–69 gadiem un aptuveni katrs otrais vecumā 70 gadi un vairāk mēnesī veic vismaz vienu pirkumu sociālajos tīklos.
Daudzplatformu e-komercija kļūst par normu
Saskaņā ar pārskatu Latvijas patērētāji demonstrē daudzveidīgus iepirkšanās paradumus, tomēr fiziskie veikali joprojām ir visiecienītākā iepirkšanās vide. Gandrīz puse cilvēku dod priekšroku iepirkšanās pieredzei klātienē, sestā daļa izvēlas interneta veikalus, bet pārējiem nav izteiktas preferences.
Adyen Ziemeļvalstu un Baltijas reģiona vadītājs Tobiass Linds (Tobias Lindh) norāda, ka šie dati atspoguļo pieaugošo ērtības un pieejamības nozīmi patērētāju lēmumu pieņemšanā – vissvarīgākais ir nevainojams iepirkšanās process, neatkarīgi no izvēlētā kanāla.
Mazumtirgotājiem, kuri vēlas attīstīties, ir jāspēj pielāgoties mainīgajiem iepirkšanās paradumiem: “Lai arī jaunākas, digitāli orientētas paaudzes sociālos tīklus iepirkšanās nolūkos izmanto aktīvāk, ir skaidri redzams, ka arī vecāki patērētāji arvien biežāk lieto jaunus iepirkšanās kanālus. Ambicioziem tirgotājiem jāinvestē risinājumos, kas ļauj nodrošināt vienmērīgu un ērtu iepirkšanās pieredzi visām vecuma grupām.”
Datu vadītas stratēģijas kā konkurences priekšrocība
Tā kā patērētāji arvien biežāk pārvietojas starp dažādiem iepirkšanās kanāliem, mazumtirgotājiem kļūst aizvien svarīgāk izprast viņu uzvedību visā pirkuma ceļā, tostarp, kā notiek pāreja no viena kanāla uz citu. Pārskats liecina, ka gandrīz trešdaļa Latvijas patērētāju sagaida iespēju iegādāties preces no tirgotājiem dažādās platformās – sociālajos tīklos, mobilajās lietotnēs vai tīmekļa vietnēs.
„Datus ir vieglāk apkopot interneta veikalos, taču, lai izprastu patērētāju uzvedību fiziskajos veikalos, nepieciešami jauni tehnoloģiskie risinājumi,” norāda speciālists. Uzņēmumi, kuri spēj apkopot un analizēt datus dažādos kanālos, var nodrošināt personalizētāku un efektīvāku iepirkšanās pieredzi – piemēram, piedāvājot tiešsaistē produktus, kurus klients iepriekš izmēģinājis veikalā.
To apstiprina arī pārskata dati – aptuveni trešdaļa Latvijas patērētāju norāda, ka viņi būtu lojālāki zīmoliem, ja produktus, kurus redzējuši sociālajos tīklos, varētu ātri un ērti iegādāties interneta veikalā.
Speciālists atzīst, ka mazumtirdzniecība ir ienākusi laikmetā, kurā katrai iepirkšanās pieredzei jābūt viedai, vienotai un daudzkanālu – tā nedrīkst aprobežoties tikai ar fizisko veikalu. „Sociālie tīkli vairs nav tikai jauniešu rotaļu laukums – tie kļūst par iepirkšanās vidi visu vecumu patērētājiem.”
*Adyen Mazumtirdzniecības pētījumu veica Censuswide, aptaujājot 41 089 patērētājus
Honkongā, Indijā, Malaizijā, Singapūrā, Beļģijā, Čehijā, Dānijā, Īrijā, Norvēģijā, Polijā, Portugālē,
AAE, Igaunijā, Latvijā, Lietuvā, Austrālijā, Japānā, Francijā, Vācijā, Itālijā, Nīderlandē, Spānijā,
Zviedrijā, Lielbritānijā, Brazīlijā, Meksikā, Kanādā un ASV (vecumā no 16 gadiem). Dati tika
vākti no 26.02.2025. līdz 12.03.2025.