visaigimenei.lv skaitļos

Lietotāji online9
Aktīvie uzņēmumi100641
Nozares raksti828
Arvien vairāk bērnu pārkāpj vecuma ierobežojumus sociālajos medijos : Portāls visai ģimenei

Arvien vairāk bērnu pārkāpj vecuma ierobežojumus sociālajos medijos

Arvien vairāk bērnu pārkāpj vecuma ierobežojumus sociālajos medijos
Autors: Freepik.com / freepik

Arvien vairāk bērnu, kuri vēl nav sasnieguši 13 gadu vecumu, aktīvi izmanto sociālos medijus, piemēram, “TikTok”, “Snapchat” un “Instagram”, liecina Latvijas Drošāka Interneta centra “Drossinternets.lv” novērojumi, apmeklējot skolas un sarunājoties ar bērniem. Tuvojoties Bērnu aizsardzības dienai 1. jūnijā, elektronisko sakaru un IKT pakalpojumu sniedzējs “Bite Latvija” un “Drossinternets.lv” aicina vecākus un sabiedrību kopumā pievērst pastiprinātu uzmanību šai problēmai, jo agrīna sociālo tīklu lietošana var apdraudēt bērnu privātumu un drošību, pakļaujot viņus riskam saskarties ar nepiemērotu un kaitīgu saturu.

Lielākā daļa sociālo mediju platformu, tostarp “TIkTok”, “Snapchat” un “Instagram”, ir paredzētas lietotājiem no 13 gadu vecuma, un tas balstās konkrētos apsvērumos. Proti, jo jaunāks bērns, jo grūtāk viņam ir izprast digitālās vides riskus un atšķirt drošu saturu no kaitīga. Diemžēl, saskaņā ar “Drossinternets.lv” novērojumiem, daudzi bērni reģistrējas šajās platformās vēl pirms sasnieguši atļauto vecumu, turklāt bieži vien slēpjot to no vecākiem, kas būtiski palielina potenciālos draudus. 

“Nu jau pēdējos 15 gadus novērojam būtisku video satura patēriņa pieaugumu mobilajās ierīcēs. Šobrīd tiešsaistes video veido 55 % no kopējās datu plūsmas mūsu tīklā. Pārāk jaunu lietotāju aktivitātes sociālajos medijos ir satraucošs fakts, kas izgaismo nopietnas bažas par bērnu drošību digitālajā vidē,” norāda Dmitrijs Ņikitins, “Bite Latvija” Platjoslas un IKT infrastruktūras direktors un Latvijas Interneta asociācijas valdes loceklis.

Kā norāda “Drossinternets.lv” vadītāja Maija Katkovska, sociālo mediju lietošana bērniem, īpaši pirms 13 gadu vecuma, var radīt virkni nopietnu risku. Šajā vecumposmā bērniem bieži vien nav pietiekamas izpratnes par to, kāda informācija ir droši publicējama internetā un kāda satura ievietošana internetā var bērnu pakļaut privātuma riskiem. Tāpat bērni var kļūt par vienaudžu kibermobinga vai  pieaugušo manipulācijas upuriem. Jo jaunāks ir bērns, jo mazākas ir viņa spējas atpazīt digitālās vides riskus un pasargāt sevi no tiem.

Autors: Pexels.com
Autors: Pexels.com

“Aptuveni 70 % bērnu un pusaudžu aktīvi izmanto tādas platformas kā “WhatsApp”, “YouTube”, “Snapchat”, “Instagram” un “TikTok”. To apliecina arī Austrijā veiktais pētījums “Youth Internet Monitor 2025”, un līdzīgas tendences ir vērojamas arī Latvijā. Jāņem vērā, ka bieži vien saturs, ko bērns patērē šajās platformās, ir pretrunā ar ģimenes vērtībām. Tādēļ vecākiem ir svarīgi palīdzēt bērniem uzturēt veselīgu līdzsvaru — interesējoties par viņu aktivitātēm internetā, pārvaldot laiku sociālajos medijos, veicinot izpratni par digitālo drošību un stiprinot ģimenes attiecības. Bērnu vērtības mainās atbilstoši tam, ko viņi redz internetā – to ietekmē gan saturs pēc būtības, gan dažādi influenceri, kuru vēstījumi ne vienmēr ir piemēroti jaunākajai auditorijai,” norāda Maija Katkovska. 

Lai bērni varētu droši izmantot digitālās platformas un izvairītos no nevēlama satura, vecākiem ir svarīgi ieviest skaidras robežas un izmantot pieejamos digitālos rīkus, kas atbalsta veselīgu tehnoloģiju lietošanu. Digitālie rīki, piemēram, “Google Family Link” (Android ierīcēm) un “Apple Screen Time” (iOS ierīcēm), ļauj vecākiem uzstādīt ekrāna laika ierobežojumus, kontrolēt, kādas lietotnes bērns izmanto, un bloķēt neatbilstošu saturu. 

Tāpat svarīgs ir strukturēts dienas režīms, kurā paredzēts līdzsvars starp mācībām, atpūtu bez ekrāniem un kopā pavadītu laiku, kas ir būtiski bērna emocionālajai labsajūtai. Un tikpat nozīmīgi ir iesaistīt bērnu ārpusskolas nodarbībās – sportā, mākslā, mūzikā vai hobijos, kas veicina viņa interešu attīstību.

2025. gadā žurnālā “Academic Pediatrics” publicētais pētījums atklāj, ka 63,8 % ASV bērnu, kuri ir jaunāki par 13 gadiem, lieto sociālos medijus, neskatoties uz vecuma ierobežojumiem. Vispopulārākā platforma ir “TikTok” ar 68,2 % lietotāju, turklāt 39 % bērnu norādījuši to kā savu visbiežāk lietoto sociālo tīklu. Tikmēr 6,3 % aptaujāto atzinuši, ka viņiem ir slepens konts, par kuru vecāki nav informēti. “Vecākiem svarīgi ne tikai noteikt ierobežojumus, bet arī izskaidrot to nepieciešamību. Bērnam ir jāsaprot, kāpēc konkrētas platformas nav piemērotas viņa vecumam. Tā vietā, lai vienkārši liegtu piekļuvi “TikTok” vai “Snapchat”, ieteicams piedāvāt vecumam atbilstošas alternatīvas, piemēram: “YouTube Kids”, “Go3 Kids”, “Disney”, “Netflix Kids” u.c.,” papildina Dmitrijs Ņikitins. 

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "heise marketing" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "heise marketing" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Aktuālie piedāvājumi

Produktu testi

Visaigimenei.lv Produktu testi – efektīvs veids, kā ieinteresēt potenciālos klientus un stiprināt uzņēmuma reputāciju!

Visaigimenei.lv Produktu testi – efektīvs veids, kā ieinteresēt potenciālos klientus un stiprināt uzņēmuma reputāciju!

Vai tavs uzņēmums piedāvā preces bērniem, veselībai un skaistumam, mājoklim, atpūtai un darba ikdienai, virtuvei un citus risinājumus, kas var vienkāršot cilvēku ikdienu un uzlabot dzīves kvalitāti? Vai vēlies, lai par tavu piedāvājumu uzzina un runā arvien plašāks cilvēku loks? Izmanto unikālu iespēju, kas noteikti patiks taviem potenciālajiem klientiem – ļauj izmēģināt savas preces un izteikt par tām viedokli Visaigimenei.lv sadaļā Produktu testi