Bērns vairs nevēlas apmeklēt pulciņu: kā rīkoties vecākiem?
Dažāda veida ārpusskolas aktivitātes ir būtisks ieguldījums bērna attīstībā. Pulciņi ļauj apgūt noderīgas iemaņas un lietderīgi pavadīt brīvo laiku, turklāt arī stiprina māku socializēties un sastrādāties ne vien ar vienaudžiem, bet arī ar pieaugušajiem. Taču, kā rīkoties, ja bērns pastāvīgi rod aizbildinājumus, lai pulciņu neapmeklētu, vai kategoriski paziņo, ka vairs uz nodarbībām neies?
Kāpēc pulciņi ir svarīgi?
Pareizi izraudzīts pulciņš sniegs virkni ieguvumu bērna attīstībai un pašizaugsmei. Interešu izglītība ļauj atklāt un pilnveidot talantus, attīsta komunikācijas prasmes, spēju dalīties idejās, efektīvi risināt konfliktsituācijas un veidot veselīgu pašvērtējumu – sasniedzot mērķus un iegūstot atzinību, pastiprināsies kā motivācija, tā pārliecība par saviem spēkiem. Sportiskas aktivitātes uzlabos fizisko sagatavotību un veselību, bet radošas nodarbes palīdzēs pārvarēt stresu un attīstīt radošo domāšanu. Tāpat ārpusskolas aktivitātes mācīs bērnam atbildību – māku pabeigt iesākto, organizēt dienas režīmu un sekot līdzi pulksteņlaikam.
Autors: Pexels.com
Izvēloties pulciņu, ir svarīgi ņemt vērā bērna intereses un talantus. Kamēr daži bērni skaidri zina, ko vēlas darīt un kas viņus interesē, tikmēr citi svārstās – izjūt interesi par dažādām jomām vai tieši pretēji – tā īsti neaizrauj nekas vai interese ir strauji pārejoša. Šajā gadījumā, lai atrastu piemērotāko pulciņu, vērts izmēģināt vairākas nodarbes, kopīgi izvēloties atbilstošāko un bērnam tīkamāko. No svara ir arī bērna personība, piemēram, temperaments, kā arī vecums un attīstības posms. Ideālajā gadījumā ieteicams izvēlēties dažādus pulciņus, tādējādi ļaujot bērnam attīstīt pēc iespējas daudzveidīgākas prasmes, tomēr jāņem vērā, ka ne visiem šāds režīms būs piemērots.
Nepatīk, garlaicīgi, sāp vēders – kā rīkoties, ja bērns nevēlas apmeklēt pulciņu?
Interešu izglītība nereti prasa gana daudz laika un resursu kā no bērna, tā vecākiem. Ja izvēlētais pulciņš bērnam sagādā prieku un raisa interesi, ieguldījums, neapšaubāmi, ir tā vērts, taču, kā rīkoties, ja bērns pēkšņi atsakās iet uz nodarbībām? Vērts pievērst uzmanību arī pazīmēm, kas liecina par nevēlēšanos apmeklēt pulciņu, piemēram, pastāvīgām veselības likstām vai citiem aizbildinājumiem, kāpēc todien jāpaliek mājās.
Autors: Pexels.com
Mierīga un atklāta saruna. Pirmais solis šai situācijā ir mierīga un atklāta saruna ar bērnu, noskaidrojot problēmas cēloni. Iemesli, kāpēc bērns vairs nevēlas apmeklēt pulciņu, var būt dažādi. Iespējams, bērnam vienkārši zudusi interese par konkrēto aktivitāti, un viņš vēlas izmēģināt ko jaunu. Var gadīties, ka ikdienas ritms kļuvis pārlieku saspringts un bērnam nepieciešama atpūta. Tomēr ir arī situācijas, kad nevēlēšanās doties uz pulciņu saistīta ar sarežģītākiem faktoriem, piemēram, izveidojies konflikts ar kādu no vienaudžiem vai pat pasniedzēju. Tāpat bērns var atkāpties grūtību priekšā – ja kaut kas neizdodas, sanāk sliktāk nekā citiem, vieglāk šķiet atmest nodarbei ar roku, tādējādi izvairoties no nepatīkamām emocijām. Protams, bērns ne vienmēr atklāti atzīs nepatikas iemeslu. Šai situācijā svarīgi ieklausīties bērna stāstītajā un izprast norādes.
Pievērs uzmanību praktiskiem apsvērumiem. Bērnam, gluži tāpat kā pieaugušajiem, ir nepieciešams brīvais laiks un atpūta. Ja grafiks ir pārlieku saspringts, viegli var rasties pārslodze un pat izdegšana. Pārliecinies, ka bērnam ir gana daudz brīvā laika un ka izvēlētā aktivitāte ir atbilstoša bērna spējām un vecumam. Dažkārt pat nelielas izmaiņas var ievērojami uzlabot situāciju – iespējams, kādu brīdi vērts pulciņu apmeklēt retāk vai paņemt īsu pauzi.
Meklē kompromisu. Atsevišķos gadījumos ar bērnu iespējams vienoties par to, ka pulciņu viņš apmeklēs vēl kādu noteiktu laika posmu, piemēram, līdz mācību gada beigām. Tādējādi bērnam iemācot, ka iesākto nepieciešams pabeigt un pienākumi ne vienmēr sagādā prieku. Tomēr šādam lēmumam jābūt labi pamatotam, un ir situācijas, kad šādi rīkoties nav ieteicams.
Rosini alternatīvas. Bērnam augot, viņa intereses nereti mainās, un konkrētais pulciņš var zaudēt aktualitāti. Vienlaikus iespējams, ka bērnam radusies interese par citu nodarbi. Ja bērns nevēlas turpināt konkrēto aktivitāti, kopīgi meklējiet alternatīvas. Noteikti nevajadzētu piespiest bērnu veltīt laiku nodarbei, kas vairs nav interesanta, tā vietā jārosina atrast jaunu aktivitāti, kas spēs aizraut.
Ja nepieciešams, lūdz palīdzību speciālistam. Ja bērna nevēlēšanās apmeklēt pulciņu, saistīta ar emocionāliem pārdzīvojumiem vai konfliktsituāciju, vērts konsultēties ar speciālistu – pedagogu vai psihologu. Vecākiem var pietrūkt pieredzes un zināšanu, lai tiktu galā ar sarežģītām situācijām, turklāt nereti traucē emocijas vai subjektivitāte. Tādā gadījumā profesionāļa ieteikumi var lieti noderēt.