Gadskārtu svētku svinēšana pirmsskolas izglītības iestādē
Jau pavisam drīz būs Lieldienas, un gan ģimenēs, gan izglītības iestādēs šiem svētkiem ļoti rūpīgi gatavojas. Gatavošanās svētkiem var norisināties divos veidos – vai nu pieaugušie rūpīgi izplāno un organizē svinību norisi, vai arī par svētku pasākumu un tradīcijām parūpējas paši bērni. Protams, pirmajā variantā gatavošanās process būs vienkāršāks, organizētāks un, iespējams, arī krietni vieglāks, tomēr mēs aicinām neizvēlēties šķietami vienkāršāko risinājumu un “pasniegt bērniem visu uz paplātes”. Iespēja piedalīties tādu gadskārtu svētku norišu plānošanā un svinēšanā kā, piemēram, Lieldienas, bērniem veido izpratni par mūsu tautas kultūru kopumā, ļauj iepazīt latviešu kultūrai raksturīgās tradīcijas, dziesmas un rotaļas, iegūt kultūras pieredzi, kā arī iemācīties pašiem radīt, darīt, domāt un veidot. Ir svarīgi, lai bērns jūtas klātesošs, iesaistīts un daļa no procesa, tas sekmēs ne tikai bērna pašpārliecinātību, bet arī attīstīs organizatoriskās un socializēšanās prasmes.
Autors: Shutterstock.com
Mācīsim bērniem tradīcijas!
Lieldienas seno latviešu kultūrā bija bagātas ar daudzveidīgām tradīcijām, dziesmām un rotaļām, kas cieši saistītas ar latviešu kultūras mantojumu mūsdienās. Piedaloties šo tradīciju plānošanā un realizācijā, bērni ne tikai iegūst zināšanas par šiem rituāliem, bet arī apgūst to nozīmi un simboliku. Piemēram, olu krāsošana un to meklēšana, šūpošanās, Lieldienu olu cīņas ne tikai sniedz prieku un izklaidi, bet arī ļauj iepazīt šīs tradīcijas no citas puses un uzzināt to nozīmi. Veidojot Lieldienu dekorācijas, bērni ne vien parāda savu radošumu, bet arī mācās svarīgas prasmes, piemēram, komandas darbu, darbu plānošanu un organizēšanu. Ne mazāk svarīgi – piedaloties gadskārtu tradīciju svinēšanā, bērni ne tikai iegūst praktiskas iemaņas, bet arī veido dziļāku saikni ar savu senču atstāto kultūras mantojumu. Svarīgas ir arī dziesmas, mūzika, dejas un rotaļas. Dziedot latviešu tautas dziesmas un ejot rotaļās, bērni gan iepazīst tautas dziesmas, gan arī mācās no tām par mūsu tradīcijām un paražām. Esam pārliecināti, ka gadskārtu svētku svinēšana bērniem ļauj sajust piederību savai kultūrai un tās vēsturiskajai bagātībai, jo bērniem tiek dota iespēja apzināties un novērtēt savu lomu tradīciju saglabāšanā nākamajām paaudzēm. Šis process stiprina viņu kultūras identitāti un arī veicina pašapziņu un piederības sajūtu mūsu tautai un valstij.
Autors: Shutterstock.com
Bērni mācās darot
Patiesībā jau stāsts nav tikai par gadskārtu svētku svinēšanu, bet par iespēju bērniem pašiem noteikt un kontrolēt gatavošanās procesu kopumā. Lai bērni iemācītos pieaugušo dzīvē patstāvīgi pieņemt lēmumus, būt pārliecinātiem par tiem, mācīties un analizēt pieļautās kļūdas un pēc tam vērst tās par labu, viņiem jau pirmsskolas vecumā ir jāļauj patstāvīgi pieņemt lēmumus un piedalīties dažādu procesu un pasākumu organizēšanā. Bērni mācās ne tikai lasot un rēķinot, bet arī darbojoties. Plānojot un organizējot svētku svinēšanu bērnudārzā, bērni apgūst vairākas svarīgas prasmes, kas veicina viņu vispusīgu attīstību. Šāds praktisks mācīšanās process ir būtisks, jo rada iespēju bērniem mācīties darot, kas ir viena no efektīvākajām mācīšanās metodēm. Bērni mācās strādāt komandā, dalīties atbildībā un sadarboties kopīga mērķa labā. Tas veicina sociālo prasmju attīstību, mācīšanos par kompromisu svarīgumu un palīdz attīstīt empātiju un pacietību pret citu viedokļiem un idejām.
Veicot svētku pasākuma plānošanu, bērni apgūst pamatprincipus par to, kā strukturēt un organizēt savas idejas un darbības. Tas attīsta viņu prasmi sekot plānam un mācīties no plānošanas procesa, kā arī uzlabo problēmu risināšanas prasmes. Plānošana arī stimulē bērnu radošumu un iztēli, rosinot viņus domāt par dekorācijām, izklaides aktivitātēm un svētku tematiku. Tas ir svarīgs aspekts viņu emocionālajā un intelektuālajā attīstībā. Kā arī, piedaloties svētku norišu plānošanā, bērniem tiek uzticētas konkrētas atbildības, kas veicina viņu pašapziņu un pašvērtējumu. Tas māca viņiem būt atbildīgiem par savām darbībām un lēmumiem. Ļaujot bērniem pašiem plānot un organizēt svētku svinēšanu, tiek veicināta pašvadīta mācīšanās, kas ļauj bērniem attīstīt mācīšanās motivāciju.
Pirmsskolas izglītības iestādē “Maziņš kā jūra” bērniem ir iespēja mācīties darot un piedzīvot svētkus, jo mēs ticam katra bērna izaugsmei!