Kā izvairīties no zaļmaldināšanas uzņēmējdarbībā?
Arvien biežāk publiskajā telpā izskan jēdziens "zaļmaldināšana" – prakse, kurā uzņēmumi cenšas radīt maldīgu priekšstatu par savas darbības vai produktu ilgtspēju. Šāda pieeja ne tikai grauj patērētāju uzticību, bet arī var novest pie juridiskām sekām un reputācijas zaudēšanas. Pieaugot globālajām vides problēmām un patērētāju pieprasījumam pēc ilgtspējīgiem risinājumiem, uzņēmumiem ir jāatrod veidi, kā godīgi un pārredzami komunicēt par savām ilgtspējas iniciatīvām. Bet kā izvairīties no zaļmaldināšanas? Elektrum Energoefektivitātes centra speciālisti dalās ar praktiskiem padomiem, kā neiekrist zaļmaldināšanas slazdos un veidot uzticamas attiecības ar klientiem un sabiedrību.
Zaļmaldināšana izpaužas dažādos veidos, radot ilūziju par uzņēmuma vai produkta pozitīvo ietekmi uz vidi. Patērētāju maldināšana dažreiz tiek veikta apzināti, bet citkārt – nepietiekamas informācijas vai neprecīzu formulējumu dēļ.
Biežākās zaļmaldināšanas izpausmes
Nekonkrēti saukļi, apzīmējumi, piemēram, "ekoloģisks", "dabai draudzīgs", "organisks" u.tml., kas tiek izmantoti bez konkrētiem pierādījumiem un faktiem.
- Vizuālais noformējums - krāsu un simbolu izmantošana, kas rada iespaidu par ilgtspējīgu produktu, lai gan patiesībā tas var būt kaitīgs videi.
- Selektīva informācijas izcelšana var maldināt patērētājus par produkta patieso ietekmi uz vidi. Piemēram, ja produkts satur 20% pārstrādātu materiālu, nedrīkst apgalvot, ka tas ir pilnībā izgatavots no pārstrādātiem materiāliem.
- Simboli un ilustrācijas, kas sniedz nepietiekamu informāciju.
- Nepatiesi ekomarķējumi un sertifikāti – uzņēmumi dažkārt izveido paši savus "sertifikātus", kas nav neatkarīgi pārbaudīti un atzīti.
- Neatbilstība starp uzņēmuma vārdiem (mārketingā, atskaitēs vai publiskos paziņojumos) un darbiem. Piemēram, ja uzņēmums apgalvo, ka ir "oglekļa emisiju neitrāls", tam jāspēj sniegt neatkarīgas trešās puses sertifikāts vai detalizēts ziņojums par emisiju mērīšanu un kompensēšanu.

Autors: Pexels.com
Kā izvairīties no zaļmaldināšanas?
Lai darbotos pēc iespējas ilgtspējīgāk un veidotu uzticību, uzņēmumiem ir jāievēro vairāki principi:
- Veic faktu pārbaudi - pirms publicē informāciju par savu uzņēmumu vai produktu, pārliecinies, ka visi apgalvojumi ir pamatoti ar faktiem un atbilstošiem zinātniskiem pierādījumiem.
- Nodrošini informācijas caurspīdīgumu – ieteicams publicēt reālistisku un caurspīdīgu informāciju attiecībā uz savu produktu vai pakalpojumu ietekmi uz vidi. Informācijas slēpšana vai tās izvietošana vietās, kur patērētāji to, visticamāk, nepamanīs, var tikt uzskatīta par maldinošu rīcību.
- Izvairies no pārāk vispārīgiem un nepamatotiem apgalvojumiem – vides apgalvojumus ir nepieciešams formulēt vienkāršā un saprotamā valodā, kā arī pamatot ar konkrētiem faktiem, izvairoties no tehniska žargona, kas varētu maldināt vai sajaukt patērētājus.
- Izglīto darbiniekus un klientus – ilgtspēja ir nepārtraukts process, tādēļ ir svarīgi gan informēt uzņēmuma darbiniekus par uzņēmuma ilgtspējas stratēģiju un praksi, gan arī patērētājus, lai viņi varētu pieņemt pārdomātus lēmumus.
Lai veidotu patērētāju uzticību un nodrošinātu caurspīdīgu ilgtspējas komunikāciju, uzņēmumiem ir būtiski izvairīties no zaļmaldināšanas. Šajā kontekstā nozīmīgu lomu spēlēs izstrādes stadijā esošā "Green Claims" direktīva, kas ir Eiropas Savienības ierosināts tiesību akts ar mērķi novērst zaļmaldināšanu jeb maldinošus apgalvojumus par produktu un pakalpojumu ietekmi uz vidi. Uzņēmumiem būs jānodrošina, ka jebkuri vides apgalvojumi, piemēram, "videi draudzīgs" vai "oglekļa neitrāls", ir zinātniski pamatoti un pārbaudāmi.
Sāc jau tagad - pielāgo savu ilgtspējas komunikāciju, lai tā atbilstu topošajām prasībām, veicinot patērētāju uzticību un ilgtspējīgu biznesa praksi.