Kā motivēt bērnus piedalīties mājas darbos?
Bērnu iesaistīšana mājas darbos šķiet ir aktuāls temats teju ikvienā ģimenē. Bērniem patīk viņu radošais haoss, savukārt vecāki vēlas mājās redzēt kārtību un, vēl svarīgāk, mācīt bērniem atbildības un pienākuma sajūtu. Šīs atšķirīgās vēlmes nereti kļūst par iemeslu konfliktiem starp bērniem un vecākiem. Salīdzinot ar laiku pirms 10–20 gadiem, kad bērni daudz aktīvāk piedalījās gan mājas, gan dārza darbos, šodien situācija ir krasi mainījusies. Daudzās ģimenēs vairs nav lielu piemājas dārzu vai saimniecību, un pat zāli bieži pļauj roboti. Par trauku mazgāšanu parūpējas trauku mazgājamā mašīna, drēbes tiek ne tikai izmazgātas, bet arī izžāvētas, un čaklie i-roboti ik dienu uztur tīras grīdas. Līdz ar to bērniem ir krietni mazāk iespēju un nepieciešamības iesaistīties ikdienas darbos, nekā tas bija agrāk. Taču tas nenozīmē, ka bērnu līdzdalība mājas darbos ir zaudējusi savu nozīmi, tieši pretēji – tā ir īpaši svarīga viņu personības veidošanā. Ikdienas pienākumu veikšana palīdz bērniem apgūt praktiskas iemaņas, veicina atbildības sajūtu, kā arī māca plānot savu laiku, sadarboties ar citiem un cienīt citu paveikto darbu. Tāpēc svarīgi ir ne tikai noteikt bērnam ikdienas pienākumus, bet arī atrast motivējošus veidus, kā viņus iesaistīt – sākot ar darbu izvēli atbilstoši vecumam, beidzot ar uzslavām un pateicību par paveikto.

Autors: Shutterstock.com
Kad sākt bērnus iesaistīt mājas darbos?
Biežākā kļūda, ko vecāki pieļauj, ir šaubas par bērna vecumu un spēju iesaistīties ikdienas mājas darbos. Tomēr bērnu iesaistīšana ikdienas pienākumos jau agrīnā vecumā ir būtiska ne tikai praktisko iemaņu, bet arī atbildības sajūtas un pašapziņas veicināšanai. Svarīgi sākt ar vienkāršiem, bērna vecumam un spējām atbilstošiem uzdevumiem, piemēram, savu mantu sakārtošanu pirms gulētiešanas, gultas saklāšanu vai trauku aiznešanu pēc maltītes. Būtiski ir atcerēties, ka sākumā bērnam var neizdoties darbus paveikt tik rūpīgi, kā to darītu pieaugušais – tas ir normāli un ir daļa no mācību procesa. Tā vietā, lai bērnu kritizētu par nepilnībām, ieteicams uzslavēt viņa centību un sniegt iedrošinājumu. Lai motivētu bērnu, sākumā pildiet darbus kopā ar viņu, pastāstiet, kā būtu ātrāk un vieglāk paveikt uzdoto uzdevumu, kā arī paskaidrojiet, kādēļ ir svarīgi, ka ikviens iesaistās mājas darbos. Izrādiet interesi par bērna paveikto darbiņu un uzslavējiet viņu. Vecākiem pašiem jāizvērtē, kāda motivācijas sistēma viņu ģimenē būs piemērotākā – dažās ģimenēs par kārtīgi paveiktajiem pienākumiem bērni saņem kabatas naudu vai tiek atļauts lietot viedierīces, citās – šie darbi tiek uztverti kā ikdienas sastāvdaļa, par ko papildu apbalvojums nav paredzēts. Taču, neatkarīgi no izvēlētās pieejas, ļoti svarīgi ir būt konsekventiem – ja reiz par noteiktiem pienākumiem tiek piešķirts apbalvojums, šo sistēmu nedrīkst mainīt no mēneša uz mēnesi.

Autors: Shutterstock.com
Kādi ir bērnu vecumam atbilstoši mājas darbi?
Mazākie bērni (2–3 gadi) var palīdzēt sakārtot savas rotaļlietas, ielikt veļu veļasmašīnā vai piepildīt mājdzīvnieka ūdens trauku. Pirmsskolas vecuma bērni (4–5 gadi) jau spēj uzklāt galdu, palīdzēt gatavot vienkāršu ēdienu pieaugušo uzraudzībā, sadalīt tīrās drēbes pa ģimenes locekļiem pirms salocīšanas, kā arī palīdzēt iepirkties un salikt pārtikas produktus virtuves plauktos. Sākumskolas vecuma bērni un pusaudži (6–11 gadi) var aplaistīt augus, barot mājdzīvniekus, palīdzēt izkārt un salocīt veļu, iznest atkritumus, palīdzēt gatavot un pasniegt ēdienu pieaugušo uzraudzībā, slaucīt, izsūkt vai mazgāt grīdas, kā arī izkrāmēt trauku mašīnu. Savukārt pusaudži (12–18 gadi) jau spēj patstāvīgi veikt visus iepriekš minētos darbus un uzņemties atbildību par sarežģītākiem pienākumiem, piemēram, iztīrīt vannas istabu un tualeti, pļaut zālienu, veikt iepirkšanos un gatavot vienkāršas maltītes visai ģimenei, piemēram, reizi nedēļā. Šādi uzticot bērniem dažādus pienākumus, viņi apgūst ne tikai arī atbildības sajūtu un patstāvību, bet iegūst svarīgas iemaņas, kas noderēs pieaugušo dzīvē.