No hobija līdz biznesam – 5 soļi, kas jāveic
Mums daudziem ir savi hobiji un dažādas aktivitātes, kam veltām brīvo laiku. Bet vai esi kādreiz aizdomājies – kā būtu, ja ar savu hobiju varētu nopelnīt naudu? Par pieciem svarīgākajiem soļiem, kā savu hobiju pārvērst par biznesu, stāsta Luminor bankas finanšu eksperte Jekaterina Ziniča.
Neatkarīgi no tā vai brīvajā laikā šuj, veido rotaslietas, stādi, remontē, gatavo izcilus ēdienus vai varbūt spē izveidot vērtīgus digitālos produktus – daudzus no šiem un līdzīgiem hobijiem ir iespējams pārvērst par savu personīgo biznesu. “Daži no minētajiem ieteikumiem ceļā uz savu biznesu šķietami var pārklāties, citi liek atgriezties pie sākotnējiem soļiem un mainīt noteikto stratēģiju, taču tas viss ir pieņemami, veidojot savu biznesu. Galvenais – nebaidīties no gaidāmā un būt gatavam mesties izaicinājumos, veltot laiku savam biznesam,” izceļ Jekaterina Ziniča.
Mēģini pārdot savu hobiju
Pirmais solis, lai materializētu savu hobiju, ir jāpamēģina pārdot to, ko radi, neatkarīgi no tā, vai tas ir produkts vai pakalpojums. Piedāvā savu pakalpojumu vai produktu vispirms draugiem vai radiem, tālāk jau plaši pieejamās platformās un seko līdzi atsauksmēm un tendencēm. Svarīgi saprast, kāpēc klienti interesējas tieši par tavu piedāvāto produktu vai pakalpojumu, un kas ir tas, kas tevi atšķir no citiem. Sperot šo pirmo soli un analizējot pieprasījumu pēc piedāvātās preces vai pakalpojuma, iespējams iegūt noderīgu informāciju, kas ļaus pamanīt gan esošos trūkumus un nepieciešamos uzlabojumus, gan konkurences priekšrocības.
Izpēti tirgu un atrodi savu nišu
Nozīmīgs solis ir saprast, kas ir tavi potenciālie klienti, kas viņiem ir vajadzīgs vai trūkst un kā piedāvātais produkts vai pakalpojums var apmierināt šīs vajadzības. Lai to spētu paveikt, ieteicams veikt rūpīgu un daudzveidīgu informācijas apkopošanu. Noteikti analizē konkurentus – izpēti tos cilvēkus, kuri piedāvā līdzīgus produktus un pakalpojumus, viņu sociālo tīklu kontus, e-veikalus un tīmekļa lapas. Pētot konkurentus, uzdod sev jautājumus – ko un kā viņi pārdod? Kādas produktu īpašības tiek izceltas? Kādas atsauksmes atstāj klienti – par ko viņi ir apmierināti un kas viņiem pietrūkst?
Nereti dažādas produktu inovācijas var atrast citās valstīs, tāpēc apskati arī ārvalstu tendences – dažādus internetveikalus, Google meklēšanas tendences, aktuālos forumus vai, piemēram, Etsy platformu u.tml. Svarīgi atcerēties, cik svarīga ir personīgā saziņa – dažkārt pietiek aprunāties ar cilvēkiem Facebook grupās vai klātienes tirdziņos, lai noskaidrotu, ko interesantu vai noderīgu tu vari viņiem piedāvāt. Izmanto arī mākslīgo intelektu (MI), lai rastu atbildes, attīstītu savu ideju un tās realizāciju.
Plāno, kādi izdevumi radīsies
Nākamais svarīgais solis ir novērtēt, kādi būs izdevumi, lai spētu hobiju pārvērst par savu biznesu. Sāc ar budžeta veidošanu – tajā jāiekļauj visas sākotnējās izmaksas, ieskaitot uzņēmuma reģistrēšanu, kā arī līdzekļus, kas būs nepieciešami sākotnējai inventarizācijai, mārketingam u.tml. Tiesa, tāpat kā mājas būvniecībā, budžetā ir nepieciešams paredzēt vismaz 10-20% neplānotiem izdevumiem, kas atkarīgi no tavas darbības sarežģītības un sākotnējām investīcijām.
Ja tev nav pietiekami līdzekļu, lai uzsāktu savu biznesu, ieteicams sākt ar pakāpenisku uzkrājumu veidošanu, kā arī izmantot pieejamos valsts uzņēmējdarbības finansēšanas atbalsta instrumentus, piemēram ALTUM vai LIAA, inkubatorus un citus pieejamos resursus. Tāpat iespējams uzrunāt investorus vai potenciālus sadarbības partnerus, kas varētu finansiāli atbalstīt idejas īstenošanu.
Efektīvai finanšu pārvaldībai ir nepieciešams arī atsevišķs bankas konts, kas paredzēts tikai biznesam. Vairumā gadījumu tas ir ne tikai obligāts, bet arī palīdzēs vienkāršot grāmatvedību, nodokļu sagatavošanu un naudas plūsmas pārvaldību.
Izstrādā savu biznesa plānu
Detalizēta plāna izstrāde ir viens no svarīgākajiem soļiem ceļā uz savu biznesu. Vai tas būtu brīvā formā veidots dokuments vai informācijas kopsavilkums piezīmēs, tajā jāiekļauj tava biznesa būtība un jāsniedz atbildes uz jautājumu, kāpēc potenciālajiem klientiem ir nepieciešams tevis piedāvātais pakalpojums vai produkts. Plānā jāapsver uzņēmējdarbības modelis, piegādātāji un tev nepieciešamās kompetences. Tāpat padomā, kādas kompetences ir tavā draugu un paziņu lokā, ar ko vari konsultēties, no kā mācīties.
Arī mārketinga un pārdošanas stratēģijas izstrāde ir ļoti svarīga, lai hobiju pārvērstu par augošu uzņēmumu. Pat vienkāršs plāns ir daudz labāks nekā fragmentāra un nepārdomāta rīcība. Finanšu eksperte iesaka sākt ar labi organizēta sociālo tīklu konta izveidi, kas atspoguļotu tava uzņēmuma identitāti un regulāri tiktu atjaunots. Lielākajā daļā sociālo tīklu ir arī e-komercijas funkcijas, tāpēc dažkārt, atkarībā no tava biznesa vajadzībām, iespējams iztikt arī bez internetveikala izstrādes.
Neaizmirsti, ka biznesa plāns ir dinamisks, tāpēc tas regulāri jāpārskata un jāatjaunina, pielāgojoties izmaiņām tirgū vai biznesa stratēģijā. Attīstoties šo dokumentu mēdz pieprasīt arī potenciālie investori, tāpat tas ir nepieciešams, lai iegūtu valsts piedāvāto finansējumu uzņēmējdarbības uzsākšanai. Šajā gadījumā, protams, svarīga būs arī forma – plāns tikai galvā nederēs, tas jāuzliek uz papīra.
Izlem, kādā veidā reģistrēsiet darbību
Atkarībā no plānotās darbības apjoma, veida un mērķa ir jāveic uzņēmējdarbības reģistrācija, izvēloties darboties kā individuālam komersantam vai juridiskai personai. Jāatzīst, ka cilvēki, kuri savu hobiju pārvērš par biznesu, sākotnēji visbiežāk izvēlas darboties kā individuālie komersanti. Jebkurā gadījumā – pirms pārvērt savu hobiju par biznesu, svarīgi izpētīt visus juridiskos aspektus, lai nodrošinātu to, ka tavas darbības ir legālas un saskaņā ar valstī noteiktajiem likumiem.