visaigimenei.lv skaitļos

Lietotāji online3
Aktīvie uzņēmumi100641
Nozares raksti828
No skaidras naudas līdz digitālajiem makiem – kā mainās iepirkšanās paradumi Latvijā? : Portāls visai ģimenei

No skaidras naudas līdz digitālajiem makiem – kā mainās iepirkšanās paradumi Latvijā?

No skaidras naudas līdz digitālajiem makiem – kā mainās iepirkšanās paradumi Latvijā?
Autors: Publicitātes foto

Pašapkalpošanās kases ir kļuvušas par neatņemamu iepirkšanās sastāvdaļu Latvijā, un saskaņā ar vadošās finanšu tehnoloģiju platformas Adyen veikto 2025. gada Mazumtirdzniecības pētījumu* visbiežāk tās izmanto vidēja un vecāka gadagājuma patērētāji. Lai gan Latvija vēl atpaliek no Baltijas līderes Igaunijas, kur gandrīz trīs ceturtdaļas iedzīvotāju pēdējā gada laikā izmantojuši pašapkalpošanās kases, arī pie mums šis risinājums kļūst arvien populārāks un plašāk pieņemts dažādās vecuma grupās.

Lai gan pašapkalpošanās kases laiku pa laikam tiek kritizētas sabiedrībā, piemēram, par lēnu vecuma pārbaudi vai tehniskām kļūmēm svara neatbilstību dēļ, aptaujas rezultāti liecina, ka būtisku problēmu nav – pašapkalpošanās kašu izmantošana Latvijā ir ļoti izplatīta.

Aptauja, kas veikta Latvijā un vēl 27 citās valstīs, atklāja, ka 61 % Latvijas iedzīvotāju pēdējā gada laikā ir izmantojuši pašapkalpošanās kases. Visbiežākie lietotāji ir patērētāji ap 40 gadu vecumu, trīs no pieciem šīs vecuma grupas pārstāvjiem pēdējā gada laikā ir izmantojuši pašapkalpošanās risinājumus. Pašapkalpošanās kases ir populāras arī vecāka gadagājuma cilvēku vidū, jo gandrīz divas trešdaļas 44-59 gadus veci un tikpat arī 60-78 gadus veci iedzīvotāji tās ir izmantojuši pēdējo 12 mēnešu laikā.

Lai gan Latvijai ir zemāks rādītājs nekā Igaunijā, kur pašapkalpošanās kases izmanto 73 % iedzīvotāju, Latvija tomēr apsteidz Lietuvu, kur šādu risinājumu izmantošana sasniedz 51 % iedzīvotāju. Salīdzinot ar Ziemeļvalstīm, Latvija arī izceļas ar augstāku pašapkalpošanās kašu izmantošanas līmeni – Zviedrijā tās izmanto 53% patērētāju, Dānijā 48%, bet Norvēģijā tikai 44%. Šie dati liecina, ka Latvija virzās modernu iepirkšanās risinājumu virzienā, pakāpeniski tuvojoties reģiona līderiem.

Autors: Freepik.com / freepik
Autors: Freepik.com / freepik

Adyen Ziemeļvalstu un Baltijas reģiona vadītājs Tobiass Linds (Tobias Lindh) norādā, ka pašapkalpošanās kašu popularitāte Latvijā nav pārsteigums. “Latvijas patērētāji arvien vairāk novērtē ērtus un mūsdienīgus iepirkšanās risinājumus arī fiziskajos veikalos, kas liecina par pakāpenisku tehnoloģiju integrāciju iedzīvotāju ikdienas dzīvē. Ja agrāk pašapkalpošanās kases nereti radīja neērtības vecākās paaudzes pircējiem, tad šodien tās kļuvušas par ierastu un plaši pieņemtu iepirkšanās veidu dažādu vecuma grupu vidū.”

Pašapkalpošanās kašu pieaugošo popularitāti Latvijā veicina arī darba tirgus tendences. Tirdzniecības nozare jau vairākus gadus saskaras ar darbaspēka trūkumu, un šī problēma īpaši izteikta ir mazumtirdzniecībā. Plašāka pašapkalpošanās risinājumu ieviešana palīdz uzņēmumiem efektīvāk organizēt darbu un daļēji kompensēt darbinieku trūkumu, vienlaikus uzlabojot klientu apkalpošanas ātrumu un ērtību.

Turklāt Latvijā pašapkalpošanās kašu izmantošana pakāpeniski paplašinās ārpus pārtikas mazumtirdzniecības sektora. Ja agrāk tās bija galvenokārt sastopamas lielveikalos, tad tagad šādi risinājumi arvien biežāk tiek ieviesti arī sporta preču veikalos un mēbeļu veikalos, piemēram, Decathlon, Ksneukai un IKEA. Tas apliecina, ka tirgotāji visdažādākajās nozarēs atzīst pašapkalpošanās iespēju priekšrocības un pielāgojas patērētāju mainīgajām vēlmēm.

Katrai paaudzei savs maksājumu risinājums

Pašapkalpošanās kašu popularitāte Latvijā cieši saistīta ar iedzīvotāju norēķinu un iepirkšanās paradumiem. Lai gan Latvija ir digitāli attīstīta valsts, liela daļa patērētāju joprojām dod priekšroku iepirkšanās pieredzei fiziskajos veikalos – gandrīz puse iedzīvotāju tos izvēlas biežāk nekā interneta veikalus, bet 35% aptaujāto uzskata abus formātus par vienlīdz vērtīgiem. Tajā pašā laikā skaidri redzams, ka, iepērkoties klātienē, patērētāji arvien biežāk izvēlas modernus un ērtus risinājumus.

Runājot par maksājumu metodēm, Latvijas iedzīvotāji visbiežāk izmanto skaidru naudu – 72% norādījuši to kā savu iecienītāko norēķinu veidu. Šī tendence ir īpaši izteikta starp cilvēkiem vecumā virs 60 gadiem. Savukārt jaunākās paaudzes arvien aktīvāk izmanto digitālos norēķinu risinājumus. Mobilie maki, piemēram, Apple Pay un Google Pay, ir vispopulārākie 16–19 gadus veco jauniešu un arī 30+ vecuma grupā, kur vairāk nekā trešdaļa izvēlas šādu maksājuma veidu.

Eksperts norāda, ka Latvijas uzņēmumiem ir būtiski apzināties strauji mainīgās patērētāju vajadzības un norēķinu paradumus. “Mobilie maksājumi un digitālie risinājumi drīz vairs nebūs tikai jauniešu izvēle. Tendences skaidri rāda, ka arī vecākās paaudzes arvien aktīvāk pieņem tehnoloģijas un to spilgti ilustrē tas, cik daudzi gados vecāki cilvēki šobrīd jau veiksmīgi izmanto pašapkalpošanās kases,” viņš uzsver.

*Adyen Mazumtirdzniecības pētījumu veica Censuswide, aptaujājot 41 089 patērētājus Honkongā, Indijā, Malaizijā, Singapūrā, Beļģijā, Čehijā, Dānijā, Īrijā, Norvēģijā, Polijā, Portugālē, AAE, Igaunijā, Latvijā, Lietuvā, Austrālijā, Japānā, Francijā, Vācijā, Itālijā, Nīderlandē, Spānijā, Zviedrijā, Lielbritānijā, Brazīlijā, Meksikā, Kanādā un ASV (vecumā no 16 gadiem). Dati tika vākti no 26.02.2025. līdz 12.03.2025.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "heise marketing" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "heise marketing" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Aktuālie piedāvājumi

Produktu testi

Visaigimenei.lv Produktu testi – efektīvs veids, kā ieinteresēt potenciālos klientus un stiprināt uzņēmuma reputāciju!

Visaigimenei.lv Produktu testi – efektīvs veids, kā ieinteresēt potenciālos klientus un stiprināt uzņēmuma reputāciju!

Vai tavs uzņēmums piedāvā preces bērniem, veselībai un skaistumam, mājoklim, atpūtai un darba ikdienai, virtuvei un citus risinājumus, kas var vienkāršot cilvēku ikdienu un uzlabot dzīves kvalitāti? Vai vēlies, lai par tavu piedāvājumu uzzina un runā arvien plašāks cilvēku loks? Izmanto unikālu iespēju, kas noteikti patiks taviem potenciālajiem klientiem – ļauj izmēģināt savas preces un izteikt par tām viedokli Visaigimenei.lv sadaļā Produktu testi