Pavasara ceļvedis elektroauto īpašniekiem: svarīgākās pārbaudes un ieteikumi
Pavasaris ir klāt, un tas nozīmē, ka ir pienācis laiks sagatavot savu elektroauto siltajai sezonai. Ziemas mēnešos akumulatora darbības efektivitāte var samazināties, riepu spiediens mainās un auto uzkrāj ceļu netīrumus. Lai nodrošinātu optimālu veiktspēju un pagarinātu auto kalpošanas laiku, If Apdrošināšana dalās ar ieteikumiem, kā autovadītājiem pielāgot savu braukšanas stilu un sagatavot elektroauto jaunajai sezonai.
“Elektroauto popularitāte joprojām strauji pieaug – 2024. gadā tika apdrošināts par 47 % vairāk elektroauto nekā 2023. gadā. Tāpat kā iekšdedzes dzinēja automašīnām, arī elektroauto tiek fiksēti līdzīgi apdrošināšanas gadījumi, kas saistīti ar stiklojuma bojājumiem, bojātiem riepu diskiem, sadursmēm ar dzīvniekiem vai ceļu satiksmes negadījumu, kurā iesaistīts cits transportlīdzeklis,” novērojumos dalās If Apdrošināšanas Transportlīdzekļu atlīdzību grupas vadītājs Ģirts Kubliņš.
Ģ. Kubliņš vērš uzmanību uz to, ka, iestājoties siltākam laikam, uz ceļiem palielinās satiksmes dalībnieku skaits, kas satiksmi padara dinamiskāku. Elektroauto vadītājiem jābūt īpaši uzmanīgiem, jo šiem transportlīdzekļiem ir raksturīgs straujš uzrāviens. Ielās atkal parādās autovadītāji, kuri ziemā izvēlējās citus pārvietošanās līdzekļus un var būt zaudējuši auto vadīšanas iemaņas. Tāpat satiksmē atgriežas motociklisti, par kuriem ziemā esam pieraduši nedomāt, un mūsu uzmanība pret viņiem var būt mazinājusies. Visbeidzot, pavasarī būtiski pieaug arī velosipēdistu un elektrisko skrejriteņu vadītāju skaits. Šiem braucamrīkiem jāpievērš īpaša uzmanība, šķērsojot krustojumus, iebraucot pagalmos un stāvvietās.
“Domājot par atbilstošu braukšanu pavasarī, svarīgi arī pievērst uzmanību gan ceļa segumam, kuru nereti klāj akmentiņi un šķembas, tādēļ jāievēro droša braukšanas distance un atbilstošs ātrums, gan arī laikapstākļu maiņai. Ja ziemā mēs esam pieraduši pie vājākas un tumšākas gaismas, tad pavasara saule var apžilbināt autovadītājus un tas potenciāli var radīt nopietnas sekas, tāpēc jāpārliecinās, ka automašīnas logi ir tīri gan no ārpuses, gan iekšpuses. Der arī apsvērt lietot saulesbrilles ar polarizētām lēcām, jo tās efektīvi novērš atspīdumu,” norāda Ģ. Kubliņš.

Autors: Publicitātes foto
Līdz ar silto laiku elektroauto darbspēja kļūst efektīvāka nekā ziemā, tāpēc, veicot vienkāršās pārbaudes un apkopi, autovadītāji var nodrošināt sev drošu un komfortablu braukšanu visas pavasara un vasaras sezonas garumā.
Akumulatora pārbaude un efektivitātes optimizēšana. “Ziemā elektroauto patērē vairāk enerģijas, jo apsildes sistēma un zemā temperatūra ietekmē akumulatora darbību. Pavasarī elektroauto nobraukums ar vienu uzlādi palielinās, tomēr ieteicams sekot līdzi tam, kāda ir efektivitāte, pārvietojoties ikdienas maršrutos,” stāsta Ģ. Kubliņš. Viņš iesaka izvairīties no regulāras akumulatora uzlādes līdz 100 %, ikdienas lietošanai saglabājot uzlādes līmeni 80–90 % līmenī, lai tādējādi pagarinātu akumulatora mūžu.
Riepu un balstiekārtas pārbaude. Temperatūras svārstības var samazināt riepu spiedienu. “Svarīgi ir regulāri pārbaudīt riepu spiedienu un noregulēt to atbilstoši ražotāja ieteikumiem, jo pareizs spiediens nodrošina labāku energoefektivitāti un drošību uz ceļa,” norāda Ģ. Kubliņš. Viņš arī iesaka profilaktiski pārbaudīt piekares un amortizatoru stāvokli, jo bedrainie ceļi un sāls, ar kuru ziemā kaisa ceļus, var būt radījuši bojājumus.
Klimata kontroles un salona kopšana. Ar pavasari bieži saistās garāki braucieni un siltāks laiks, tāpēc ir svarīgi pārbaudīt, vai gaisa kondicionēšanas sistēma darbojas atbilstoši. “Ziemas laikā kondicionieris netiek bieži izmantots un filtri var uzkrāt putekļus un netīrumus. Lai nodrošinātu labu gaisa kvalitāti salonā, ieteicams nomainīt salona gaisa filtru,” atgādina eksperts.
Programmatūras un sistēmu atjaunināšana. Elektroauto bieži arī saņem programmatūras atjauninājumus, kas var uzlabot akumulatora pārvaldību un efektivitāti. “Regulāri jāpārbauda, vai auto ir jaunākie ražotāja atjauninājumi, jo tie var uzlabot ne tikai nobraukuma efektivitāti, bet arī vispārējo braukšanas pieredzi,” saka Ģ. Kubliņš.