Pētījums: Latvijā avārijās retāk iekļūst zaļas automašīnas
Lai arī tiek uzskatīts, ka automašīnas virsbūves krāsa būtiski neietekmē, cik bieži tā iekļūst negadījumā, spilgtu toņu spēkrati nereti tiek dēvēti kā drošāki, jo tie ir vieglāk pamanāmi sliktas redzamības apstākļos. Savukārt tumšas krāsas auto, kas novietoti ceļa malā, ir grūtāk saskatāmi.
Automašīnu datu uzņēmums “carVertical” veica pētījumu, lai noskaidrotu transportlīdzekļu virsbūves krāsu ietekmi uz to drošību un lai izzinātu, kādas krāsas automašīnas Latvijā ir visdrošākās.
Zaļi, balti un sarkani auto ir visdrošākie
No visām automašīnām, kas Latvijā ir pārbaudītas “carVertical” platformā, zaļas markas spēkrati ir paši drošākie. Tikai 49,7 % no tiem ir guvuši jebkāda veida bojājumus. Zaļas krāsas auto varētu būt drošāki, jo uzkrītošais tonis tos ceļu satiksmē padara pamanāmākus, uzlabojot drošību dažādos braukšanas apstākļos.
Baltas krāsas automašīnas ieņem otro vietu – 51,7 % šādu spēkratu ir ieraksti par bojājumiem. Balti auto varētu būt drošāki, jo spilgtā krāsa uzlabo to redzamību vairumā situāciju – pat krēslas un miglas apstākļos. Tāpat balti auto atstaro vairāk gaismas, tādējādi pretimbraucoši šoferi tos var vieglāk pamanīt, samazinot avāriju iespējamību.
Drošāko toņu trijnieku noslēdz sarkani auto, kas ir bojāti 52 % gadījumu. Sarkana krāsa ir spilgta un uzkrītoša, kas neviļus piesaista uzmanību, automašīnu ceļu satiksmē padarot labi pamanāmu.
Automašīnu īpašnieki bieži pārkrāso savus transportlīdzekļus vai ietin dekoratīvā plēvē, tādēļ pirms pirkuma veikšanas ir svarīgi pārbaudīt, vai auto krāsa atbilst tā tehniskajā apliecībā fiksētajam krāsas tonim vai kodam.
“Automašīnas pārkrāsošana vai aplīmēšana ar vinila plēvi nepaņem daudz laika. Taču, pērkot šādu auto, pircējiem būtu jāpievērš uzmanība virsbūves stāvoklim, jo zem plēves var paslēpt defektus vai rūsu,” saka Mats Buzelis (Matas Buzelis), auto nozares eksperts un “carVertical” komunikācijas vadītājs.
Dažas auto krāsas avārijās iekļūst biežāk
Gadiem ilgi tirgū populārākās automašīnu krāsas bija melna, balta un sudrabaini pelēka. Šāda tendence ir novērojama visā pasaulē, tādēļ, iespējams, to popularitāte vēl tikai augs. Taču, lai arī ceļu satiksmē ir sastopami vairāki desmiti – pat simti – tūkstošu šādu auto, tie nav novērojami starp biežāk avārijā iekļuvušajiem toņiem.
Pētījumā atklāts, ka Latvijā avārijās biežāk iekļūst oranžas (62,9 %) un bēšas (60,8 %) krāsas automašīnas. Oranžas automašīnas varētu nebūt tik drošas to sliktās redzamības, kā arī zināmu psiholoģisku faktoru dēļ. Lai arī pieņēmums ir visai subjektīvs, spilgtos toņos krāsotas automašīnas šoferiem varētu sniegt papildu pārliecību par saviem spēkiem, kas var novest pie agresīvākas braukšanas. Pilsētvidē bēšas krāsas automašīnas neizceļas, bet gan saplūst ar apkārtējo vidi, samazinot to redzamību.
“Automašīnas izskats var būt maldinošs, tāpēc neiesakām izvēlēties konkrētu modeli, balstoties uz tā ārieni. Ir svarīgi pārbaudīt auto vēsturi, doties izmēģinājuma braucienā, kā arī to atrādīt autoservisā, un tikai tad izlemt, vai spēkratu iegādāties, vai tomēr turpināt meklējumus,” skaidro M. Buzelis.
Pētījuma metodoloģija
“carVertical” pētījumā ir izmantoti dati no transportlīdzekļu vēstures atskaitēm, kuras uzņēmuma klienti ir ģenerējuši no 2023. gada augusta līdz 2024. gada augustam. Pētījums tika veikts 15 valstīs.
"carVertical" ir pārstāvniecība 28 valstīs. Uzņēmums iegūst datus no vairāk nekā 900 vispasaules datubāzēm, tajā skaitā, policijas, valstu nacionālajiem reģistriem, finanšu kompānijām un sludinājumu portāliem. Ik gadu apstrādājot miljoniem transportlīdzekļu vēstures atskaites, uzņēmums spēj norādīt uz lietoto auto tirdzniecības tendencēm, dalīties ar padomiem, kā arī sniegt prognozes.