visaigimenei.lv skaitļos

Lietotāji online12
Aktīvie uzņēmumi99461
Nozares raksti399
Veģetārā un vegāniskā pārtika: 5 populārākie mīti un patiesība : Portāls visai ģimenei

Veģetārā un vegāniskā pārtika: 5 populārākie mīti un patiesība

Veģetārā un vegāniskā pārtika: 5 populārākie mīti un patiesība
Foto: Freepik.com/ Racool_studio

2025. gada janvārī jau astoto gadu pēc kārtas ikviens var pieteikties dabai draudzīgas ēšanas izaicinājumam "Neapēd zemeslodi!", pavisam atsakoties vai ierobežojot dzīvnieku valsts produktu patēriņu un tā vietā priekšroku dodot augu valsts ēdieniem. Mudinot iesaistīties akcijā, SIA "Reitan Convenience Latvia" ("Narvesen" un "Caffeine") ilgtspējas vadītāja Vita Breidaka atspēko populārākos mītus, kas apvij veģetāro un vegānisko pārtiku un tās ražošanu.

Mīts #1: Veģetārisms un vegānisms nav veselīga un laba izvēle indivīdam Latvijas klimatā.

Foto: Vecteezy.com/  106403188212799976170

“Veģetārisms un vegānisms ir veselīga un ilgtspējīga izvēle Latvijas klimatā, ja uzturs ir sabalansēts un daudzveidīgs. Nav droši ticamu pierādījumu apgalvojumam, ka gaļas patēriņš būtu nepieciešams, lai pielāgotos klimatam,” uzsver eksperte. Sezonāla pārtika, graudaugi, dārzeņi, pākšaugi, augļi, ogas un rieksti var būt veselīga uztura pamats. Ziemas sezonā uzturvielu daudzveidību var nodrošināt, izmantojot sakņaugus (piemēram, kartupeļus, bietes, burkānus), skābētus produktus un konservētus dārzeņus. Importētie produkti, piemēram, pākšaugi, rīsi, kvinoja, rieksti un sēklas, palīdz uzturēt sabalansētu uzturu.

Mīts #2: Veģetārs uzturs nerada būtisku pozitīvu ietekmi uz vidi.

Veģetārs uzturs noteikti rada ievērojami pozitīvu ietekmi uz vidi, taču tā efektivitāte ir atkarīga arī no ilgtspējīgas pārtikas ražošanas un patēriņa, norāda eksperte. Zinātniskais žurnāls "The Lancet" globālās veselības pētījumos norāda, ka planētas veselībai labvēlīgs uzturs, kas ietver vairāk dārzeņu, augļu, graudu un mazāk gaļas, varētu samazināt ekoloģisko ietekmi līdz pat 70%. Lai gan pēc Apvienoto Nāciju Organizācijas datiem lopkopības radītās emisijas veido aptuveni 14,5% no kopējām cilvēka izraisītajām emisijām un dzīvnieku audzēšana prasa daudz lielākas zemes platības nekā augu audzēšana, veģetārs uzturs nenovērsīs visas vides problēmas. Arī neilgtspējīga sojas un mandeļu audzēšana var radīt ievērojamu slodzi videi, turklāt vietējās un sezonālās pārtikas izvēle ir svarīga, lai samazinātu transporta un lauksaimniecības radīto ietekmi.

Mīts #3: Transporta izmaksas, lai pāri okeānam atvestu avokado, rada lielāku ietekmi uz vidi nekā gaļas produktu ražošana.

Foto: Pexels.com/ Matthias Oben

Pētījumi un dati par uztura un transporta ietekmi uz vidi apstiprina, ka pārtikas transportēšanas radītās emisijas veido salīdzinoši nelielu daļu no kopējās pārtikas sistēmas ietekmes uz vidi. “Lielākā daļa siltumnīcefekta gāzu emisiju, kas saistītas ar pārtiku, rodas ražošanas stadijā, nevis transportēšanā,” norāda SIA “Reitan Conveniece Latvia” ilgtspējas vadītāja Vita Breidaka. “Transporta radītās emisijas, piemēram, tropisko augļu pārvadāšanas laikā ir minimālas salīdzinājumā ar emisijām no dzīvnieku audzēšanas.”

Mīts #4: Augu izcelsmes ēdiens ir pliekans, to ir sarežģīti pagatavot un neiespējami iegādāties ārpus mājām.

Veģetārais un vegāniskais uzturs piedāvā plašu un daudzveidīgu ēdienu klāstu, kas var būt gan garšīgs, gan barojošs un viegli pagatavojams. Veikalos ir pieejami dažādi vegāniski un veģetāri produkti, piemēram, augu proteīni (tofu, tempe, seitans), augu dzērieni, vegāniski sieri un gaļas aizstājēji, kas ļauj radīt gardas maltītes. Veģetārajā un vegāniskajā uzturā tiek plaši izmantoti dārzeņi, pākšaugi (pupas, lēcas), graudaugi (kvinoja, brūnie rīsi), rieksti un sēklas, kas piedāvā dažādas tekstūras, garšas un barības vielas.

“Neapēd zemeslodi!” izaicinājuma ietvaros “Narvesen” veikalos un “Caffeine” kafejnīcās ir īpašas atlaides un piedāvājums plašam ēdienu un dzērienu klāstam – vrapburgeram ar zirņu kotleti, hotdogam ar zirņu desiņu, lapu kāpostu čipsiem ar jūras sāli, vegāniskajam sieram u. c. Ir pieejama arī kafija ar augu piena aizvietotāju, kā arī svaigās sulas un īpaši vitamīnu šoti, savukārt “Caffeine” iespējams iegādāties “Neapēd zemeslodi” latti ar kokosriekstu pienu un vaniļas vai karameļu sīrupu.

Mīts #5: Veģetāru produktu radīšanai ir nepieciešams vairāk pesticīdu, tāpēc tie ir kaitīgāki videi.

Foto: Vecteezy.com/ 110946066066985846341

Lai gan dažu veģetāro produktu audzēšanā var būt nepieciešama pesticīdu lietošana, dzīvnieku izcelsmes pārtikas ražošanā netieši vajag ievērojami vairāk resursu un ķīmisko vielu. Augkopībā pesticīdi tiek izmantoti, lai aizsargātu kultūraugus no kaitēkļiem, slimībām un nezālēm, tomēr graudaugu audzēšana cilvēku uzturam patērē mazāk pesticīdu nekā to audzēšana lopbarībai. Turklāt lopbarības audzēšana ietver mēslojuma lietošanu, ūdens piesārņojumu ar mēslojumu un notekūdeņiem, kā arī augsnes degradāciju. Liellopu gaļas ražošana ir arī viens no lielākajiem ūdens patērētājiem – lai iegūtu 1 kg liellopa gaļas, var nākties patērēt līdz 15 000 litriem ūdens, bet 1 kg kviešu ražošanai vajadzīgi aptuveni 1300 litri ūdens, dārzeņiem un augļiem – vēl mazāk.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Aktuālie piedāvājumi

Produktu testi

Visaigimenei.lv Produktu testi – efektīvs veids, kā ieinteresēt potenciālos klientus un stiprināt uzņēmuma reputāciju!

Visaigimenei.lv Produktu testi – efektīvs veids, kā ieinteresēt potenciālos klientus un stiprināt uzņēmuma reputāciju!

Vai tavs uzņēmums piedāvā preces bērniem, veselībai un skaistumam, mājoklim, atpūtai un darba ikdienai, virtuvei un citus risinājumus, kas var vienkāršot cilvēku ikdienu un uzlabot dzīves kvalitāti? Vai vēlies, lai par tavu piedāvājumu uzzina un runā arvien plašāks cilvēku loks? Izmanto unikālu iespēju, kas noteikti patiks taviem potenciālajiem klientiem – ļauj izmēģināt savas preces un izteikt par tām viedokli Visaigimenei.lv sadaļā Produktu testi