visaigimenei.lv skaitļos

Lietotāji online42
Aktīvie uzņēmumi100925
Nozares raksti630
Vientulības tendence sabiedrībā: jauna iespēja biznesiem : Portāls visai ģimenei

Vientulības tendence sabiedrībā: jauna iespēja biznesiem

Vientulības tendence sabiedrībā: jauna iespēja biznesiem
Autors: Freepik.com / freepik

Vientulības tendence kļūst arvien izteiktāka, un to veicinājusi gan Covid-19 pandēmija, gan attālinātais darbs un tehnoloģiju attīstība. Lai arī vientulība bieži tiek uztverta negatīvi, daļa cilvēku to apzināti izvēlas kā veidu, kas veicina pašaprūpi, garīgo labsajūtu un radošumu. Dati rāda, ka 13% Latvijas iedzīvotāju nepatīk socializēties ar draugiem, 36% cilvēki dzīvo vieni, un katrs trešais labprātāk strādā viens pats nekā komandā. 

Šī pieeja, dēvēta par solo dzīvošanu, paver jaunas iespējas zīmoliem, kuri vēlas uzrunāt patērētājus, kas ne tikai dzīvo vieni, bet arī apzināti izvēlas vienatnē baudīt tradicionāli sociālas aktivitātes. Par šo tendenci plašāk stāsta Publicis Groupe Latvia zīmolu stratēģe Lelde Rassa-Apsīte.

Mājas tikai sev

Vientuļo pieaugušo skaits Eiropā (no 18 līdz 54 g.v.) pēdējā desmitgadē ir pieaudzis par aptuveni 13%, un īpaši izteikti šī tendence novērojama Skandināvijas un Baltijas valstīs.  Pieaugot individuālās dzīvošanas popularitātei, pieprasījums pēc solo mājokļiem turpina augt. 

Taču mājas mūsdienās ir ne tikai dzīvesvieta – tās kļūst arī par telpu, kas nodrošina emocionālo drošību un personīgo brīvību. 25% cilvēki visā pasaulē apzināti pavada laiku vieni, lai uzlabotu savu labsajūtu, bet katrs trešais dzied vai dejo, kad neviens viņu neredz. Savukārt 23% dažkārt mājās staigā kaili, bet 65% uzskata, ka viņiem un viņu ģimenes locekļiem mājās trūkst privātuma. 

Ir zīmoli, kas jau ir reaģējuši uz šo tendenci, piemēram, IKEA Kanādā radīja kampaņu “Paņem brīvdienas no brīvdienām” (angl. val. “Take a Holiday from Holidays”), uzsverot privātās telpas nozīmi. Tāpat šis zīmols, ņemot vērā, ka 18% tās klientu dzīvo vieni, piedāvā efektīvus interjera risinājumus mazām platībām.

Autors: Pexels.com
Autors: Pexels.com

Me time jeb solo laiks

Sabiedrība bieži vien norāda kā mums dzīvot, strādāt un paust savas emocijas, radot nepārtrauktu “troksni”, kas nereti aizēno patiesi svarīgo—spēju sadzirdēt sevi un izprast savas patiesās vajadzības. 

45% pasaules iedzīvotāju pauduši, ka izjūt spiedienu izlikties laimīgiem. Turklāt vairāk nekā puse, 52%, vēlas, lai emociju paušana sabiedrībā būtu pieņemamāka. Tajā pašā laikā pieaug tendence izvēlēties laiku sev, jo 46% cilvēku brīvā laika aktivitātes izvēlas baudīt vienatnē, ārpus mājām.  Me time jeb solo laiks kļūst par dzīves prioritāti, un, kā norāda The Independent, vientulība ir kļuvusi pat par statusa simbolu – spēja dzīvot sev, turklāt būt finansiāli nodrošinātam, ir pelnīts sasniegums. 

Ar me time tiek manifestēta vairāk sevis mīlēšana. Lai to nodrošinātu, cilvēki arvien biežāk izvēlas tradicionālās sociālās aktivitātes baudīt vienatnē. Tālāk par dažām no tām.  

Autors: Pexels.com
Autors: Pexels.com

Solo ceļošana 

Solo ceļošana kļūst arvien populārāka, jo cilvēki meklē veidus, kā atslēgties no tehnoloģiju augošās piesaistes un iegūt dziļāku saikni ar dažādām kultūrām. Saskaņā ar Google datiem, solo ceļojumu meklējumi 2024. gadā ir pieauguši par 20,2% salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu.  Savukārt Vogue aplūko, kāpēc solo ceļošana ir kļuvusi par “iekārojamāko preci”, un Forbes ir prognozējis 2024. gadu par “solo ceļošanas gadu”, apliecinot, ka šī parādība iegūst arvien lielāku nozīmi mūsdienu ceļojumu kultūrā.

Sociālajā tīklā Instagram #SoloTravel sasniedzis 9,7 miljonus ierakstu, kuros solo ceļotāji aktīvi dalās ar padomiem, kā arī veidojas aktīvas kopienas. Pieprasījuma dēļ viesnīcas un aviokompānijas pielāgo piedāvājumus individuāliem ceļotājiem, bet Airbnb ieviesis Solo Traveler Safety jeb “solo ceļotāja drošības” funkciju, kas individuāliem ceļotājiem nodrošina atbalstu jebkādā ar ceļošanu saistītā jautājumā.  Latvijā īpašus solo ceļojumus piedāvā ceļojumu aģentūras Novatours un Estravel.

Turklāt šo tendenci var izmantot arī zīmoli, kas nav tieši saistīti ar ceļošanu. Piemēram, Sony, sadarbojoties ar influenceriem, radīja saturu par to, kā vislabāk uzņemt fotogrāfijas, ceļojot vienatnē. Runājot par solo ceļošanas attīstības prognozēm, jāmin, ka nākotnē šī tendence kļūs vēl izteiktāka. Sievietes jau šobrīd dominē solo ceļošanā, un sagaidāms, ka viņu skaits tikai pieaugs. Tas rada arvien lielākas iespējas zīmoliem uzrunāt šo auditoriju un pielāgot savus piedāvājumus viņu vajadzībām.

Vienlaikus pieaug interese par ilgtspējīgiem galamērķiem un videi draudzīgiem ceļojumu uzņēmumiem. Ceļotāji arvien vairāk izvēlas vietas un pakalpojumus, kas atbilst zaļajai domāšanai un atbildīgai attieksmei pret vidi.

Strauji palielinās arī digitālo nomadu skaits – cilvēki, kas strādā attālināti no vietām, kurp devušies ceļojumā. Līdz ar to aug pieprasījums pēc ātra interneta, nodokļu konsultācijām un kopstrādes telpām. Tehnoloģiju attīstība, piemēram, virtuālā realitāte, mākslīgais intelekts un blokķēdes risinājumi, vēl vairāk paplašinās iespējas attālinātam darbam. Šajā kontekstā Latvija piedāvā labvēlīgu vidi digitālajiem nomadiem, nodrošinot ātru internetu un plašas kopstrādes telpu iespējas ne tikai Rīgā, bet arī citviet.

Autors: Pexels.com
Autors: Pexels.com

Solo randiņu fenomens

Solo dzīvesveida neatņemama daļa ir solo randiņi (angļu val. solo date), kas kļuvuši populāri sociālajos medijos. TikTok tēmturis #SoloDate vienas nedēļas laikā sasniedzis 416 miljonus skatījumu.  Solo randiņš attīstās arī kā citas solo aktivitātes, piemēram, solo filmu skatīšanās, solo vakariņas un dzērienu baudīšanu vienatnē.

Ierodoties restorānā vienatnē, nereti viesmīļi novieto apmeklētāju ne ērtākajā vietā, taču 67% eiropiešu sagaida, ka restorāni būs pielāgoti individuāliem viesiem.  OpenTable dati rāda, ka individuālo rezervāciju skaits divu gadu laikā pieaudzis par 29% ASV, 18% Vācijā un 14% Lielbritānijā. Turklāt pieprasījumu veido visas paaudzes sākot no jauniešiem līdz pat senioriem. Restorāni sāk pielāgoties šai tendencei, taču Latvijā īpaši piedāvājumi solo apmeklētājiem nav izplatīti.

Solo randiņus var baudīt arī mājās – 68% Latvijas iedzīvotāju dod priekšroku mierīgiem vakariem mājās, nevis iziešanai ārpus tās.  Populāra ir 2023. gada TikTok aizsāktā tendence #girlsdinner, kur sievietes no mājās pieejamiem produktiem pagatavo vienkāršu maltīti baudīšanai vienatnē. Skaisti to noformē un dalās ar foto sociālajos tīklos. Pēc informācijas no TikTok Creative Center, tēmturim #girldinner ir vairāk nekā 5,4 miljardi skatījumu kopš tā izveidošanas. 

Savukārt Somijā izplatīta ir päntsdrun tradīcija – alkoholisko dzērienu baudīšana mājās brīvā un ērtā apģērbā, bieži vien tikai apakšveļā. Šī tendence tiek uzskatīta par pašaprūpes veidu, pat ja tā var šķist neparasta. Tomēr spēja ignorēt sociālo spiedienu un izbaudīt vienkāršus dzīves priekus veicina somu nosvērtību.  Un kas zina, varbūt, tas ir viens no faktoriem, kādēļ somi ir laimīgākā tauta pasaulē. 

Kaut arī sabiedrība stigmatizē vientulību un rada spiedienu dzīvošanai vienatnē, tiek prognozēts, ka tendence izvēlēties vientulību, tikai pieaugs. Zīmoliem ir lieliska iespēja atbalstīt šo augošo sabiedrības grupu, izceļot vientulību no pozitīvās un vērtīgās puses, jo bieži vien tiek uzsvērts tikai negatīvais. Piemēram, pētījums apliecina vairākus pozitīvus aspektus -  cilvēki, kuri apzināti izvēlējušies solo dzīvošanu, biežāk nekā vidēji sabiedrībā nodarbojas ar sportu, iesaistās dažādās vieglās izklaidēs, piemēram, min mīklas un regulāri ēd ārpus mājas. Kā arī  55% no viņiem ir iegādājušies profesionālu aprīkojumu, piemēram, kameru vai kulinārijas ierīces, lai attīstītu savus brīvā laika hobijus profesionālā līmenī. 

Lai mazinātu sabiedrības aizspriedumus un stereotipus, izglītojošas kampaņas var palīdzēt skaidrot dažādos iemeslus, kāpēc cilvēki izvēlas dzīvot vieni. Tas veicinās draugu, ģimenes un sabiedrības izpratni un palīdzēs vientulību uztvert kā apzinātu un pilnvērtīgu dzīvesveidu, nevis tikai kā negatīvu parādību. 

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Aktuālie piedāvājumi

Produktu testi

Visaigimenei.lv Produktu testi – efektīvs veids, kā ieinteresēt potenciālos klientus un stiprināt uzņēmuma reputāciju!

Visaigimenei.lv Produktu testi – efektīvs veids, kā ieinteresēt potenciālos klientus un stiprināt uzņēmuma reputāciju!

Vai tavs uzņēmums piedāvā preces bērniem, veselībai un skaistumam, mājoklim, atpūtai un darba ikdienai, virtuvei un citus risinājumus, kas var vienkāršot cilvēku ikdienu un uzlabot dzīves kvalitāti? Vai vēlies, lai par tavu piedāvājumu uzzina un runā arvien plašāks cilvēku loks? Izmanto unikālu iespēju, kas noteikti patiks taviem potenciālajiem klientiem – ļauj izmēģināt savas preces un izteikt par tām viedokli Visaigimenei.lv sadaļā Produktu testi