Auto kondicionieris un tā nozīme komfortam un gaisa kvalitātei jūsu automašīnā
Mūsdienu auto gaisa kondicionieris ir aprīkots ar gan ar manuālo, gan ar automātisko vadību (klimata kontrole). Neskatoties uz to, kā notiek klimata ierīces kontrole, kondicionēšanas sistēmas struktūra abos gadījumos ir līdzīga.
Kondicionieris sastāv no kompresora (kas saspiež dzesēšanas vielu līdz augsta spiediena un augstas temperatūras gāzes stāvoklim), kondicioniera radiatora (kur dzesēšanas viela atdziest un pārvēršas šķidrā stāvoklī), žāvētāja rezervuāra (kur notiek dzesēšanas vielas filtrācija, kas pārvēršas par zema spiediena šķidrumu), iztvaikošanas sildītāja vai evaporatora (kur šķidrā dzesēšanas viela pārvēršas gāzē ar aukstuma izdalīšanos) un cauruļvadiem (kas veido dzesēšanas vielas transporta sistēmu). Kondicionēšanas sistēmas sastāvdaļas ietver arī uzpildes vārstu un spiediena un temperatūras sensorus.
Automātiskā klimata kontrole atšķiras no mehāniskās ar procesoru, kas saskaņā ar ieprogrammēto programmu kontrolē automašīnas salonā ieplūstošā gaisa temperatūru. Salona temperatūras kontrole tiek veikta, mainot ventilatora ātrumu un lūku novirzīšanas leņķus; turklāt, ja tas nav nepieciešams, automātika var izslēgt kondicioniera kompresoru.
Nosusināšanas funkcija
Kondicionēšanas sistēmai ir divas funkcijas. Papildus automobiļa salona dzesēšanai tā arī noņem mitrumu no gaisa. Kad dzesēšanas šķidrums izplešas, iztvaikošanas kondensāts notiek kondensatorā, izvadot mitrumu no gaisa, kas vēlāk izplūst caur automobiļa sistēmas notekas atveri. Šīs funkcijas ieviešana palīdz cīnīties pret logu aizsvīšanu un kontrolē mitrumu, radot optimālu komfortu salonā.
Kondicioniera un sildītāja vienlaicīga darbība
Daudzi automašīnu vadītāji kļūdaini uzskata, ka, darbojoties kondicionēšanas sistēmai, apkure ir izslēgta. Tas ir nepareizi. Kondicionieris un sildītājs var darboties vienlaicīgi – karstais gaiss no sildītāja radiatora un aukstais gaiss no iztvaikošanas kondensatora sajaucas; izplūdes temperatūra šajā gadījumā ir radiatora un iztvaicētāja temperatūru summa. Sildītāja radiators un iztvaicētājs atrodas vienā vienībā, blakus viens otram; gaisa cirkulāciju nodrošina tas pats ventilators (lielākajā daļā transportlīdzekļu).
Automašīnas kondicioniera defekti
Visbiežāk kondicionēšanas sistēmā bojājas šādi elementi (iekavās norādīta bojājuma iemesls): cauruļvadi (vibrācija un korozija); kondicioniera radiators (mekāniski bojājumi un korozija); kompresors, īpaši tā elektromagnētiskā sprādze (galvenokārt tinuma erozija). Pārējās kondicionēšanas sistēmas detaļas ir daudz izturīgākas.