Eksperti: lai gūtu panākumus e-komercijā, jādomā gan par mārketingu, gan lokalizāciju un ērtu iepirkšanās pieredzi
E-komercija kļuvusi par neatņemamu daļu no ikdienas, un arvien vairāk uzņēmumu meklē veidus, kā ne tikai izveidot savu interneta veikalu, bet arī veiksmīgi sasniegt un noturēt klientus gan Latvijā, gan ārvalstīs. Kā to paveikt un no kādām kļūdām izvairīties, diskusijā portālā "Delfi" projekta "Baltijas e-komercijas zvaigzne 2025" ietvaros sprieda nozares eksperti: “Latvijas Pasts” valdes locekle Dita Mirbaha, “Element Digital Latvija” vadītājs Arnis Jēkabsons, “MakeCommerce” biznesa attīstības vadītājs Valters Rokjānis un “HackMotion” vadītājs Atis Hermanis.
Eksperti ir vienisprātis – ceļš uz panākumiem sākas ar mērķtiecīgu mārketingu un stratēģisku pieeju, jo tikai ar labi izstrādātu mājaslapu un produktu nepietiek. Arnis Jēkabsons norāda, ka, uzbūvējot veikalu “meža vidū”, nevar gaidīt, ka kāds ies garām un pats ienāks iekšā – pircējs ir jāuzaicina. Tāpēc būtiska ir precīza mērķauditorijas noteikšana un tās uzrunāšana ar saturu, kas rada uzticību un interesi, piemēram, ar mērķētu saturu sociālajos tīklos, reklāmām, bloga ierakstiem un sadarbību ar ietekmētājiem jeb influenceriem.

Foto: Freepik.com/ gpointstudio
Vienlaikus uzņēmumiem jābūt gataviem izmantot mūsdienu tehnoloģijas, kas ļauj sasniegt klientus visā pasaulē. Vairs nepietiek ar aprakstiem tikai angļu valodā – mājaslapas saturs un produktu vizuālie materiāli ir jāpielāgo konkrētajam tirgum, un te palīgs var būt mākslīgais intelekts. Tas ne vien palīdz automatizēt lokalizācijas procesu, bet arī ļauj izveidot vizuālos materiālus, kas piemēroti dažādām valstīm un auditorijām. Kā norāda Arnis Jēkabsons, šāda pieeja ļauj ietaupīt gan laiku, gan līdzekļus, radot kvalitatīvu un uzrunājošu saturu.
Tomēr, raugoties uz tehnoloģiju iespējām, nedrīkst aizmirst par cilvēcīgo faktoru. Gan Valters Rokjānis, gan Dita Mirbaha uzsver, ka, ieviešot automatizāciju un čatbotus, vienmēr jāatstāj iespēja klientam sazināties ar dzīvu cilvēku. Cilvēcīga attieksme un emocionālā inteliģence ir vērtība, kuru tehnoloģijas nespēj pilnībā aizvietot. Turklāt klienta pieredze – no pirmajiem klikšķiem līdz maksājuma veikšanai un pasūtījuma saņemšanai – ir jāpadara maksimāli ērta. Ja maksājuma process būs sarežģīts vai neērts, pircējs, visticamāk, pārdomās pirkuma vajadzību un pārtrauks iepirkšanās sesiju. Tāpēc maksājumu sistēmās jānodrošina daudzveidība – no kartēm līdz “PayPal”, “Google Pay” un “Apple Pay”.

Foto: Freepik.com/ freepik
Svarīgs aspekts ir arī produkta un piegādes kvalitāte. Pircēji arvien vairāk novērtē bezmaksas piegādi, un Eiropā tas jau kļūst par standartu arī attiecībā uz atgriešanas iespējām. Tāpat uzņēmumiem jāpievērš uzmanība ilgtspējai un iepakojumam, kas ne tikai aizsargā produktu, bet reizēm kļūst arī par tā papildu vērtību. Arnis Jēkabsons min piemēru ar uzņēmumu, kura produkta iepakojumu bērni var pārvērst rotaļu pilī. Šādi risinājumi ne tikai uzrunā klientu, bet arī parāda uzņēmuma rūpes par vidi un radošu pieeju.
Eksperti uzsver, ka e-komercija nav statisks produkts, bet pakalpojums, kas jāattīsta nepārtraukti. Tirgus mainās, un uzņēmumiem jāspēj pielāgoties, sekot līdzi tendencēm un izmantot inovācijas savā labā. Neatkarīgi no tā, vai uzņēmums darbojas tikai Latvijā vai mēģina iekarot pasauli, panākumu pamatā ir spēja saprast savu klientu, pielāgoties viņa vajadzībām un nepārtraukti pilnveidoties.
Jau piekto gadu norisinās konkurss “E-komercijas zvaigzne”. Pretendentiem pieteikumi bija jāiesniedz līdz 8. aprīlim, un tos vērtēs eksperti no Baltijas un Eiropas pēc trim galvenajiem kritērijiem: lietotāju pieredze, dizains un tehniskā veiktspēja. Uzvarētāji tiks izziņoti 29. maijā Baltijas lielākā inovāciju un tehnoloģiju forumā Login 2025, kas notiks Viļņā.
Rakstā izmantota informācija, kas balstīta uz Delfi diskusiju projekta “Baltijas e-komercijas zvaigzne 2025” ietvaros.