Krāsu psiholoģija: kā izvairīties no slepenajiem trikiem veikalos un iepirkties atbildīgi?
Vai esi kādreiz aizdomājies, kāpēc atlaižu uzlīmes visbiežāk ir košās krāsās, piemēram, sarkanas, oranžas vai dzeltenas? Krāsu psiholoģija ir viens no mārketinga rīkiem, kas var ietekmēt patērētāju uzvedību un lēmumus, tai skaitā veicināt impulsīvu pirkumu veikšanu. Luminor bankas finanšu eksperte Jekaterina Ziniča iesaka, kā “neiekrist” lielo atlaižu vilinājumā un ko der atcerēties ikvienam, dodoties iepirkties.
Autors: Pexels.com
Sarkanā krāsa: izmaksu veicinātājs
Sarkanās krāsas izmantošana ir viens no visefektīvākajiem veidiem, kā mudināt cilvēkus pirkt un tērēt vairāk, tāpēc tā ir viena no biežāk izmantotajām krāsām. Saskaņā ar pētījumiem sarkanā krāsa aktivizē nervu sistēmu, un cilvēks ar spēcīgu emocionālo reakciju var būt mazāk kritisks pret impulsīvu pirkumu veikšanu.
“Mēs bieži redzam sarkano krāsu uz atlaižu zīmēm un reklāmas publikācijām. Tā ir spilgta, intensīva un bieži vien asociējas ar steidzamību un nepieciešamību rīkoties tieši tagad. Tas padara preces pievilcīgākas un mudina pircējus domāt, ka viņi saņem ekskluzīvu piedāvājumu, kas nekavējoties jāizmanto. Tomēr realitātē ietaupītā summa var būt neliela un iegādātā prece nereti nemaz nav nepieciešama. Šādā gadījumā tiek iztērēts vairāk, nekā ietaupīts,” saka Jekaterina Ziniča.
Autors: Freepik.com / Rochak Shukla
Dzeltenā krāsa: prieka ilūzija
Dzeltenais, tāpat kā sarkanais, bieži redzams uz atlaižu zīmēm un reklāmas publikācijām. Dzeltenā krāsa simbolizē prieku, optimismu un brīvību, un tā tiek izmantota, lai radītu draudzīgu un priekpilnu sajūtu.
“Šī sajūta var kļūt par pamatu nevajadzīgiem pirkumiem – dzeltenā krāsa var uzlabot garastāvokli un izraisīt pozitīvas emocijas, kas mudina cilvēkus ļauties sevis vai citu lutināšanai, tādējādi tērējot vairāk. Tāpēc, ieraugot dzeltenu atlaižu zīmi vai reklāmu, cilvēki ļauj sev iegādāties kaut ko, kas viņiem patiesībā nav vajadzīgs,” norāda Jekaterina Ziniča.
Autors: Freepik.com / freepik
Oranžā krāsa: enerģijas un steidzamības simbols
Oranžo krāsu bieži izmanto ierobežota termiņa piedāvājumos, jo tā apvieno sarkanās krāsas “enerģiju” un dzeltenās krāsas “prieku”. Tā asociējas ar entuziasmu un mudina uz ātru un bieži vien neapdomīgu rīcību.
“Tirgotāji zina, ka spilgti oranžiem elementiem veikalos vai reklāmās ir efekts “pērc tagad vai nokavēsi”. Tāpēc ir ļoti svarīgi saprast, ka steidzamības sajūta ir apzināti radīts instruments, kas rada patērētājam vēlmi iegādāties preci tagad un tūlīt, neapdomājot, vai tās iegāde ir nepieciešama,” skaidro Jekaterina Ziniča.
Autors: Freepik.com / freepik
Zaļā krāsa: ilgtspējas ilūzija
Zaļā krāsa asociējas ar dabu, ekoloģiju un veselību, un visbiežāk ilgtspējas entuziasti izvēlēsies produktu ar šo krāsu uz iepakojuma, pat ja tas būs dārgāks salīdzinājumā ar citiem tās pašas kategorijas produktiem.
“Neļaujiet sevi maldināt – ne visi produkti ar zaļo marķējumu ir patiešām videi draudzīgi. Tas var tikt apzināti izmantots, lai maldinātu patērētājus. To dēvē par “zaļo mazgāšanu” (greenwashing), kas liek patērētājam justies labāk, šķietami izdarot izvēli par labu videi draudzīgākiem produktiem, lai gan realitāte var būt pavisam citāda. Lai veiktu ilgtspējīgu un ekonomiski atbildīgu izvēli, vienmēr nepieciešams rūpīgi izlasīt produktu marķējumus,” atgādina Jekaterina Ziniča.
Pirms pirkuma veltiet laiku pārdomām
Lai izvairītos no šiem trikiem, pirms jebkuru pirkumu veikšanas, eksperte iesaka noteikt savu budžetu un paturēt prātā savus finansiālos mērķus un vai šādu pirkumu veikšana tajos ietilpst.
“Bieži vien vajadzību pirkt izraisa īslaicīgas emocijas, tāpēc pirms jaunas preces iegādes jāpajautā sev, vai tā tiešām ir vajadzīga. Tas palīdzēs izvairīties no nevajadzīgiem pirkumiem, tādējādi ilgtermiņā ietaupot un arī ieviešot labāku finansiālo disciplīnu. Krāsas var ietekmēt mūsu izvēli, taču ir svarīgi paturēt prātā, ka mēs paši esam atbildīgi par savām finansēm. Tāpēc pat mazi, bet apzināti soļi var palīdzēt veidot spēcīgāku finansiālo pamatu un mazināt ikdienas izdevumu ietekmi uz mūsu dzīvi,” iesaka eksperte.