visaigimenei.lv skaitļos

Lietotāji online7
Aktīvie uzņēmumi98059
Nozares raksti185
Paviršība sociālajos tīklos var maksāt karjeras izaugsmi : Portāls visai ģimenei

Paviršība sociālajos tīklos var maksāt karjeras izaugsmi

Paviršība sociālajos tīklos var maksāt karjeras izaugsmi

Mūsu ieraksti sociālo mediju platformās, atbalstītās un pārsūtītās ziņas, bilžu atlase, cilvēki, kuriem sekojam, – tas viss veido mūsu digitālo reputāciju, kas kļūst aizvien nozīmīgāka karjeras veidošanā. Digitālais “es” pastāsta par kandidātu to, ko darba intervijā tas atturēsies pieminēt, tāpēc sociālo mediju profila analīze potenciālā darba devēja acīs kļūst par vienlīdz nozīmīgu kā saruna ar cilvēku. Un tam ir divi iemesli – pirmkārt, darba devējs grib pārliecināties, ka savā kolektīvā uzņems cilvēku, kura vērtību sistēma ir līdzīga uzņēmumā vai institūcijā esošajai. Otrkārt, ja darbā tiks pieņemts cilvēks, kurš sociālo mediju platformās uzvedas izaicinoši, darba devējs uzņemas risku savai reputācijai. Tāpēc pārliecība, ka sociālie mediji ir mūsu “privātā telpa” atbilst patiesībai vien daļēji – jāapzinās, ka jaunajā kolektīvā mēs ienāksim kopā ar savu privāto telpu un mūsu izpausmes tajā var tikt asociētas ar uzņēmumu vai institūciju, kurā strādājam. Tieši par to, kādu ietekmi “digitālā pēda” atstāj uz iespējām tikt pie vēlamās amata pozīcijas un ko ikviens var darīt, lai profesionāliem nolūkiem uzlabotu savu sociālo tīklu saturu, stāsta “Human Source” valdes priekšsēdētājs Artūrs Bļinovs un “Human Source” valdes loceklis Ervīns Čukurs.

Viens no noteicošajiem elementiem darbinieku atlasē ilgus gadus bija atsauksmes par potenciālo kandidātu. Tagad datu regula to ierobežo, bet atsauksmju vākšanas vietā nākuši sociālo mediju profili, kuros cilvēki par sevi daudz pastāsta paši. Darba devēji pārbauda kandidātus sociālajos tīklos – gan LinkedIn, gan Facebook un citos, un tie veido cilvēka “profesionālo zīmolu”. Tāpēc, ja cilvēks meklē darbu, ir svarīgi pievērst uzmanību ne vien sociālo mediju profilu vizuālajam izskatam, bet arī saturam – vai nav pausti kādi aizspriedumi, diskriminācijas, stereotipi, kas attiecas, piemēram, uz cilvēka reliģisko piederību, politiskajiem uzskatiem, seksuālo orientāciju, tautību, rasi. Jāpievērš uzmanība tam, ko mēs rakstām, kam sekojam, kādas ziņas atbalstām un pārsūtām citiem. Mūsu praksē ir bijuši gadījumi, kad klienti nevēlas izskatīt kāda kandidāta piemērotību amatam nepiemērotu fotogrāfiju dēļ. Piemēram, kandidātes fotogrāfija kāzu kleitā (Facebook) tika novērtēta kā nepietiekami lietišķa vadoša posteņa darbiniekam. Darba devēju var saprast, jo, pieņemot kādu darbā, tas riskē pats ar savu reputāciju. Īpaši tas attiecas uz biržās kotētiem uzņēmumiem, kur reputācijas riski var būtiski ietekmēt akciju cenu.

Ir svarīgi, kas par mums parādās ne vien sociālajos tīklos, bet arī interneta meklētājos. Valsts un pašvaldību amata konkursos kā viens no kritērijiem ir reputācijas izvērtējums, tāpēc ir jāpārliecinās, vai kandidāts nav bijis iesaistīts korupcijas skandālos vai citās komprimitējošās situācijās. Jāatceras, ka aktivitātēm sociālajos medijos nav noilguma – lai arī lielāka uzmanība tiks pievērsta pēdējā laika ierakstiem un komentāriem, tāda komunikācija, kas radījusi lielāku viļņošanos un viedokļu sadursmi, var būt aktuāla gadiem ilgi (īpaši tas attiecas uz vadošiem darbiniekiem un vakancēm).

Sociālie mediji neizstāsta visu

Darba devējiem būtu jāapzinās, ka sociālie tīkli parāda tikai virspusēju ainu par cilvēku, tie nevar pilnība raksturot personību. Turklāt pieredzējušāki kandidāti labi apzinās to, kādam būtu jābūt labam profilam, un darba devējs tā var tikt maldināts. Tāpēc joprojām svarīgas ir par kandidātu sniegtās atsauksmes – tās vēlams iegūt ar pārbaudītu metadoloģiju, piemēram, izmantojot t.s. 360 grādu aptaujas. Saliekot kopā aptaujas, pārrunu rezultātus un sociālo mediju analīzi, priekšstats par kandidātu jau būs visai pilnīgs un uzticams.

Arī darba meklētājam jāatceras, ka profesionāli sagatavotas fotogrāfijas, saistošs saturs un aktīvitāte sociālo mediju platformās nav “biļete” uz labu amata vietu. Jā, tas raisa pastiprinātu interesi no darba devēja puses par kandidātu, bet konkursā aizvien būs svarīgi tas, kā kandidāts pasniedz sevi intervijās, kā notiek saruna, kāda ir cilvēka attieksme pret dažādiem jautājumiem, kā arī kompetences un profesionālie sasniegumi.

Kādam jābūt profilam, un no kā jāizvairās

Kas tad potenciālajam darbiniekam būtu jādara, lai nesabojātu karjeru sociālo mediju dēļ? Pirmkārt, lai sevi nekompromitētu, būtu jāizvairās no kontroversāliem, izaicinošiem un sabiedrībā kopumā nepieņemamiem ierakstiem un fotouzņēmumiem savos sociālo mediju profilos. Ja amata vieta ir iekārojama un konkurentu daudz, visdrīzāk darba devējam nebūs laika iedziļināties katra ieraksta tapšanas priekšvēsturē un kontekstā. Otrkārt, ir jāpārbauda, kas par sevi ir atrodams Google, – vai nav kādi ieraksti portālos, kas var negatīvi ietekmēt kandidēšanas iespējas. 

Treškārt, ir jāsakārto savi profesionālie sociālo mediju konti, piemēram, LinkedIn, aprakstot secīgi par līdzšinējo karjeru, amata pienākumiem, sasniegumiem. Jāņem vērā, ka Latvijā ir aptuveni 440 tūkstoši LinkedIn kontu, tāpēc jāpadomā, kā labāk pievērst sev uzmanību, vienlaikus radot lietišķu un profesionālu iespaidu. Profilam var pievienot atzīmi “Open for work”. Ieteicams pievienoties profesionālajām interešu grupām, jo caur tām arī tiek meklēti kandidāti. Svarīgi, ka LinkedIn ir pieejams koncentrēts, strukturēts un viegli uztverams kopsavilkums par cilvēku. Visai noderīgs rīks ir atsauksmes – varam lūgt kādam cilvēkam sniegt par mums atsauksmi, savukārt mēs varam sniegt atsauksmi par kādu citu. Vērtīgas ir saites uz dažādiem portfolio. Iesakām nežēlot laiku un naudu, lai sagatavotu profesionālas bildes, jo sliktas kvalitātes attēli rada iespaidu par neprofesionalitāti un paviršību. Veidojot profilu, var lūgt mākslīgā intelekta atbalstu, piemēram, ChatGPT spēj novērtēt to, cik lielā mērā profils ir uzmanību piesaistošs, kā to varētu uzlabot?

Vai sociālie mediji ir obligāti?

Ko darīt tad, ja cilvēks nelieto sociālos medijus? Tas var radīt zināmus ierobežojumus un jautājumus no darba devēja puses, jo absolūti lielākajai ekonomiski aktīvo cilvēku daļai ir vismaz viens konts kādā no sociālajiem medijiem. Jāņem arī vērā, ka uzņēmumi cenšas par sevi radīt laba darba devēja tēlu, tāpēc darbinieku sociālie konti ir svarīgi, jo caur tiem tiek popularizēts uzņēmums. Protams, tā nav obligāta prasība, bet ieteikums, kā arī tas parāda darbinieku lojalitāti. Vai viņam/ viņai ir svarīgi, ka tiek atrasti jauni darbinieki? Vai viņš / viņa dalās ar informāciju par uzņēmumu? Darbinieka uzvedība sociālajos medijos parāda piesaistes līmeni, bet cilvēki, kuriem nav kontu sociālajos medijos, automātiski paliek ārpus šī lojalitātes apliecinātāju loka, kas ilgtermiņā var kaitēt karjeras attīstībai. Sociālo tīklu konti īpaši nozīmīgi ir vadītājiem, jo tie ir cilvēki, kas nes ziņu par uzņēmumu vai institūciju plašākai sabiedrībai. 

Lai cik liela būtu sociālo mediju loma darbinieku atlasē un uzņēmuma popularizēšanā, tas tomēr ir tikai papildu instruments, kas var atbalstīt citus procesus. Darba devēja tēls primāri neveidojas sociālajos tīklos, bet gan uzņēmumā / institūcijā pašā, un darbinieki šo uzņēmuma tēlu iznes plašākā sabiedrībā. Un arī viedoklis par cilvēka profesionalitāti veidojas, pamatā ņemot vērā viņa vai viņas pieredzi, sasniegumus, prasmes, bet sociālo mediju loma ir palīdzēt par šo uzzināt. Augstas konkurences apstākļos tas var kļūt izšķiroši, tāpēc kandidātiem ir vērts pievērst uzmanību savai digitālajai reputācijai un apzināti to veidot, savukārt darba devējam kopā ar pieredzējušiem personāla speciālistiem jāprot izvēlēties uzņēmuma vērtībām un specifikai atbilstošākais pretendents.

Ar gadu desmitos uzkrāto pieredzi un dalību lielā daļā no sarežģītiem un stratēģiski svarīgiem personāla atlases projektiem uzņēmums “Human Source” veic visaptverošu darbinieku novērtējumu un nodarbojas ar vadītāju, augsta līmeņa speciālistu un ekspertu piemeklēšanu uzņēmumiem un organziācijām, kā arī konsultē tos iekšējās produktivitātes uzlabošanā. 

Mūsu speciālisti ar ilggadēju un daudzveidīgu pieredzi personāla atlasē un novērtēšanā palīdzēs aizpildīt augsta līmeņa amatu pozīcijas ar prasmīgiem un zinošiem kandidātiem, kas izcili iederas uzņēmuma komandā un izprot industrijas specifiku. Ieskatieties www.humansource.lv!

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Produktu testi

Visaigimenei.lv Produktu testi – efektīvs veids, kā ieinteresēt potenciālos klientus un stiprināt uzņēmuma reputāciju!

Visaigimenei.lv Produktu testi – efektīvs veids, kā ieinteresēt potenciālos klientus un stiprināt uzņēmuma reputāciju!

Vai tavs uzņēmums piedāvā preces bērniem, veselībai un skaistumam, mājoklim, atpūtai un darba ikdienai, virtuvei un citus risinājumus, kas var vienkāršot cilvēku ikdienu un uzlabot dzīves kvalitāti? Vai vēlies, lai par tavu piedāvājumu uzzina un runā arvien plašāks cilvēku loks? Izmanto unikālu iespēju, kas noteikti patiks taviem potenciālajiem klientiem – ļauj izmēģināt savas preces un izteikt par tām viedokli Visaigimenei.lv sadaļā Produktu testi

Nedēļas tēma

Grieķijas sala Korfu no A līdz Z: Kas jāzina, pošoties ceļojumā uz šo salu

Grieķijas sala Korfu no A līdz Z: Kas jāzina, pošoties ceļojumā uz šo salu

Korfu, viena no gleznainākajām Grieķijas salām, ir īsts dārgums ceļotājiem, kas lūkojas pēc dabas skaistuma, vēsturiskām apskates vietām un autentiskas kultūras. Sala piedāvā elpu aizraujošus skatus uz zilo Jonijas jūru, smilšainas pludmales, kalnus, un gleznainus ciematus ar venēciešu arhitektūru. 

Aktuālie piedāvājumi

No hobija līdz biznesam – 5 soļi, kas jāveic

No hobija līdz biznesam – 5 soļi, kas jāveic

Mums daudziem ir savi hobiji un dažādas aktivitātes, kam veltām brīvo laiku. Bet vai esi kādreiz aizdomājies – kā būtu, ja ar savu hobiju varētu nopelnīt naudu? Par pieciem svarīgākajiem soļiem, kā savu hobiju pārvērst par biznesu, stāsta Luminor bankas finanšu eksperte Jekaterina Ziniča.