visaigimenei.lv skaitļos

Lietotāji online0
Aktīvie uzņēmumi99461
Nozares raksti400
Pētījums: Palielinoties spēkrata nobraukumam, pieaug odometra “attīšanas” un bojājumu skaits : Portāls visai ģimenei

Pētījums: Palielinoties spēkrata nobraukumam, pieaug odometra “attīšanas” un bojājumu skaits

Pētījums: Palielinoties spēkrata nobraukumam, pieaug odometra “attīšanas” un bojājumu skaits

Nobraukums ir viens no galvenajiem transportlīdzekļa nolietojuma rādītājiem, tādēļ daudzi šoferi uz to paļaujas, pērkot automašīnu. Taču ne vienmēr šis skaitlis ir precīzs – it īpaši vecākiem automobiļiem. Spēkrata kalpošanas mūža gaitā veiktais kilometru skaits tiek fiksēts odometrā. Krāpnieki bieži cenšas manipulēt ar tā datiem, lai maldinātu pircējus.

Auto nozares datu uzņēmums “carVertical” veica pētījumu, balstoties uz lietoto auto vēstures pārbaužu datiem, lai uzzinātu, vai pastāv saistība starp spēkrata nobraukumu un tā “attīšanas” jeb odometra rādījuma viltošanas biežumu. Tāpat uzņēmums centās noskaidrot, vai pieaug avāriju īpatsvars, palielinoties nobraukumam.

Odometra “attīšana” Latvijā biežāk novērojama, kad auto pārsniedz 200 000 km atzīmi

Latvijā odometra rādījumu visbiežāk vilto, kad spēkrats ir veicis vairāk nekā 200 000 km. 7,5 % “carVertical” platformā pārbaudīto automašīnu ar 200 līdz 250 tūkstošiem veiktu kilometru ir iepriekš “attīts” nobraukums. Respektīvi, iespējamība iegādāties auto ar viltotu odometra rādījumu pieaug teju 3,5 reizes, salīdzinot ar mazlietotiem transportlīdzekļiem ar nobraukumu līdz 50 000 km.

Odometra datu viltošanas biežums automašīnām ar 50 līdz 100 tūkstošiem veiktu kilometru fiksēts 2,4 % apmērā, savukārt spēkratiem ar nobraukumu līdz 50 000 km – 2,1 %. Savukārt, kad odometra rādījums pārsniedz 150 000 km, tā manipulēšanas biežums palielinās līdz 4,4 %.

Odometra rādījumam pārsniedzot 250 000 km atzīmi, tā “attīšanas” biežums palielinās līdz 13,8 %. Odometra datu viltošana pieaug līdz pat 22,8 % gadījumu transportlīdzekļiem ar nobraukumu no 300 līdz 350 tūkstošiem kilometru. Savukārt automašīnām ar 350-400 tūkstošu kilometru rādījumu – līdz pat 31,1 % gadījumu. Platformā pārbaudītajiem spēkratiem, kuru nobraukums pārsniedz pusmiljonu kilometru, “attīšana” notikusi 50,8 % gadījumu. Tādēļ katram otrajam šīs kategorijas transportlīdzeklim nobraukums ir ticis viltots.

Jo lielāks ir odometra rādījums, jo lielāka iespējamība iegādāties bojātu auto

Paaugstināta iespējamība iegādāties automašīnu ar viltotu odometra rādījumu ir tikai viens no riskiem, kad spēkrata nobraukums ir lielāks. Pētījuma dati liecina, ka, palielinoties veikto kilometru skaitam, pieaug arī iespējamība, ka spēkrats ir guvis bojājumus.

No visiem Latvijas spēkratiem, kas pārbaudīti “carVertical”, visbiežāk avārijās iekļuvuši auto ar nobraukumu no 250 līdz 300 tūkstošiem kilometru – 60,4 % šādu automašīnu vēstures atskaišu ir iekļauti dati par bojājumiem.

Bojājumu skaits un biežums visās nobraukumu grupās gan ir visai augsts, katrai no tām atšķiroties tikai par 3 %. Attiecīgi šī ir problēma, ar ko saskaras visi pircēji neatkarīgi no spēkrata fiksētā nobraukuma. Piemēram, auto ar 100-150 tūkstošiem veiktu kilometru bojājumi ir konstatēti 57,4 % atskaišu, taču, nobraukumam paaugstinoties par 50 000 km, īpatsvars sasniedz 59,6 %. Pat automašīnas, kurām odometrā fiksēts līdz 50 000 km, bojājumi konstatēti 42,7 % gadījumu.

“Lai neiegādātos auto, kas iepriekš ir bojāts, aizvien vairāk pircēju izvēlas iepriekš pārbaudīt spēkrata vēsturi vēl pirms tā aplūkošanas klātienē,” skaidro “carVertical” komunikācijas vadītājs Mats Buzelis (Matas Buzelis). “Uzzinot, ka kāda no automašīnas daļām ir iepriekš bojāta, pircēji vai pat dīleri var to aizvest uz padziļinātu pārbaudi, lai noteiktu, vai ir veikts nekvalitatīvs, lēts remonts. Ja auto priekšpuse ir cietusi avārijā, šajā zonā jāmeklē rūsas vai nekvalitatīvi veikta remonta pēdas. Zinot par iepriekš gūtajiem bojājumiem, ir vieglāk izlemt, vai šādu spēkratu pirkt vai tomēr meklēt ko citu.”

Transportlīdzekļa vēstures atskaites var sniegt vērtīgu ieskatu automašīnas pagātnē. Šādi iespējams uzzināt par avārijām, kur spēkrats iekļuvis, kā arī odometra rādījumu nesakritībām, kas ļauj pircējiem labāk izprast transportlīdzekļa tehnisko stāvokli. Tādā veidā var paredzēt iespējamās kopšanas un uzturēšanas izmaksas un pieņemt pārdomātus, datos balstītus lēmumus.

Vairums pircēju Latvijā meklē auto ar 150-300 000 km nobraukumu

No visām Latvijas automašīnām, kas pārbaudītas “carVertical”, populārākie ir bijuši transportlīdzekļi ar 250-300 000 km nobraukumu (19,3 % veiktu pārbaužu). Automobiļi ar 200-250 000 km odometra rādījumu popularitātes ziņā tālu neatpaliek, sastādot 18,4 % atskaišu. Savukārt spēkrati ar 150-200 000 km nobraukumu ir pārbaudīti 15,3 % gadījumu.

Pēc veiktā pētījuma datiem, daudzi Latvijas pircēji ir pārkāpuši 200 000 km nobraukuma robežu, ar kuru krietni palielinās iespējamība iegādāties spēkratu ar “attītu” nobraukumu. Vairums pircēju ir pētījuši transportlīdzekļus ar vēl ievērojamāku nobraukumu. Pieaugot odometra rādījumam, palielinās iespējamība, ka nobraukums ir mainīts. Tāpat vairāk nekā pusei šādu transportlīdzekļu ir fiksēta informācija par bojājumiem, kas var liecināt par slēptām, nereti nopietnām problēmām.

“Trīs līdz piecus gadus veci auto bieži tiek uzskatīti kā labs vidusceļš starp strauji krītošu tirgus vērtību un lielu nobraukumu. Taču ne visi pircēji var atļauties šādus spēkratus, tādēļ bieži tiek izvēlēti vecāki modeļi ar lielāku odometra rādījumu. Pircējiem būtu jābūt ziņkārīgiem par konkrētā transportlīdzekļa tehnisko stāvokli. Šajā ziņā pagātnes izpēte nav vienīgais veids, kā par to pārliecināties. Pirms pirkuma veikšanas būtu jāveic arī kārtīgs testa brauciens, kā arī jāpaviesojas autoservisā, lai veiktu padziļinātu izpēti,” skaidro “carVertical” auto nozares eksperts M. Buzelis.

Pētījuma metodoloģija: “carVertical” veiktajā pētījumā aplūkotas auto vēstures atskaites, kuras uzņēmuma klienti iegādājās no 2023. gada jūnija līdz 2024. gada jūnijam. Apstrādājot miljoniem auto vēstures pārbaužu, uzņēmums spēj pamanīt jaunas tendences, kā arī sniegt padomus un prognozes par lietoto auto tirgu.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Aktuālie piedāvājumi

Produktu testi

Visaigimenei.lv Produktu testi – efektīvs veids, kā ieinteresēt potenciālos klientus un stiprināt uzņēmuma reputāciju!

Visaigimenei.lv Produktu testi – efektīvs veids, kā ieinteresēt potenciālos klientus un stiprināt uzņēmuma reputāciju!

Vai tavs uzņēmums piedāvā preces bērniem, veselībai un skaistumam, mājoklim, atpūtai un darba ikdienai, virtuvei un citus risinājumus, kas var vienkāršot cilvēku ikdienu un uzlabot dzīves kvalitāti? Vai vēlies, lai par tavu piedāvājumu uzzina un runā arvien plašāks cilvēku loks? Izmanto unikālu iespēju, kas noteikti patiks taviem potenciālajiem klientiem – ļauj izmēģināt savas preces un izteikt par tām viedokli Visaigimenei.lv sadaļā Produktu testi