Stratēģija ilgtermiņa panākumiem: kā noturēt uzņēmumā talantīgākos darbiniekus?
Lai arī tehnoloģiju loma procesu optimizācijā kļūst arvien nozīmīgāka, panākumus nosaka ne vien tehnoloģijas, bet cilvēki, kas tās izmanto. Aiz katra veiksmīga uzņēmuma stāv komanda, turpretī darbinieku motivāciju palikt uzņēmumā ietekmē organizācijas kultūra un tās vērtības. Pagaidu nodarbinātības un personāla atlases uzņēmums “Biuro” dalās ar pieciem ieteikumiem darba devējiem, kuri vēlas piesaistīt un noturēt profesionālus un motivētus darbiniekus mainīgajā darba tirgū.
Par darbinieku labbūtību nevar runāt bez pašu darbinieku līdzdalības
Mediju telpā pieejami dažādi ieteikumu raksti par vispārējām tendencēm, darba izvēli noteicošajiem faktoriem un labbūtības veicināšanas risinājumiem, taču patiesībā universāla formula ideālajai darba videi neeksistē. Vajadzības un gaidas atšķiras starp cilvēkiem, komandām un nozarēm – tas, kas der vienam, var nebūt piemērots citam.
Labākā pieeja darbinieku labsajūtas veicināšanai uzņēmumā ir sarunās balstītu lēmumu pieņemšana, neizdarot pieņēmumus no sava skata leņķa. Lai noskaidrotu, ko darbinieki patiesi novērtē un ko būtu nepieciešams pilnveidot, var rīkot komandas sapulci, veikt anonīmu darbinieku aptauju vai izmantot spēļu elementus, lai kopīgi ģenerētu idejas darba vides uzlabošanai.
“Darbinieki vēlas vairāk nekā tikai labu atalgojumu, viņiem ir svarīga piederība un sajūta, ka darbs ir nozīmīgs. Pievēršot uzmanību darbinieku labbūtībai un stiprinot savstarpējo uzticēšanos, darba devēji var veicināt lojalitāti – vienu no galvenajiem ilgtermiņa izaugsmes faktoriem,” norāda “Biuro” klientu apkalpošanas vadītāja Baiba Rozentāle.
Rīcība ir tikpat svarīga kā vajadzību izpratne
Darbinieku uzklausīšana ir tikai pirmais solis. Kad vajadzības ir apzinātas, svarīgi ir rīkoties. Vai arī skaidri komunicēt par iespējamajiem ierobežojumiem, vienlaikus piedāvājot alternatīvus risinājumus. Darba devēji, kuri proaktīvi meklē risinājumus, apliecina savu apņemšanos rūpēties par darbinieku labbūtību, kas var būtiski stiprināt motivāciju.

Autors: Pexels.com
Efektivitāte nerodas izdegšanas stāvoklī
Jo labāk darbinieki jūtas savā darba vidē, jo motivētāki un produktīvāki viņi būs, piemēram, ja tiek ievērots darba un privātās dzīves līdzsvars, veidota atbalstoša darba vide un pievērsta uzmanība darbinieku vispārējai labsajūtai. Darba devēji var būt nozīmīgs atbalsts, cienot darba laiku, skaidri pasakot, kas no darbinieka tiek sagaidīts, un radot vidi, kurā droši var runāt par jebkuru jautājumu. Turklāt tādas priekšrocības kā veselības apdrošināšana un elastīgi darba nosacījumi (piemēram, hibrīddarba modelis) kalpo kā skaidrs signāls par rūpēm par darbiniekiem.
Uzņēmuma kultūru veido ikdienas ieradumi
Kad kolēģi pavada laiku kopā, viņu attiecības pavisam loģiski kļūst ciešākas, un tieši tā sāk veidoties iekšējās tradīcijas, piemēram, kopīgas pusdienu pauzes, sasniegumu svinēšana vai iekšējo joku veidošanās, kas pakāpeniski kļūst par uzņēmuma kultūras daļu. No darba devēja puses ir svarīgi ļaut šīm tradīcijām attīstīties dabiski un, kur iespējams, izvairīties no iejaukšanās procesos, kas stiprina komandas garu.

Autors: Pexels.com
Lojalitāte veidojas tur, kur pūles tiek novērtētas
Atgriezenisko saiti nav jāsniedz tikai tad, kad kaut kas noiet greizi, gluži pretēji, atzinība neko nemaksā. Ir vērts atcerēties vienkāršu principu – kritizēt privāti, slavēt publiski – jo publiska atzinība ne tikai iepriecina darbiniekus, bet arī palīdz izcelt komandas pārstāvjos, pie kuriem var vērsties pēc palīdzības konkrētos jautājumos.
“Darbinieki paliek nevis tāpēc, ka viņiem pasaka, ka viņi ir svarīgi, bet tāpēc, ka viņi to patiešām jūt ikdienā. Un atzinība šajā procesā ir kā degviela – tā iedvesmo un dod spēku darīt vairāk,” uzsver Baiba Rozentāle.