TOP 6 mazāk zināmi faktori, kas ietekmē automašīnas vērtību
Gandrīz katrs piektais Latvijas iedzīvotājs (18%) šogad plāno iegādāties automašīnu, liecina aptaujas dati. "Ja šajā sezonā plāno iegādāties transportlīdzekli, ir svarīgi saprast, kā dažādi mazāk acīmredzami faktori, piemēram, automašīnas krāsa vai aromāts salonā, ietekmē lietotas automašīnas cenu. Tas var palīdzēt ietaupīt un izvairīties no liekas pārmaksas," komentē Edgars Cērps, AS Longo Group dibinātājs un valdes priekšsēdētājs.
1. Automobiļa krāsa var gan paaugstināt, gan pazemināt automašīnas vērtību. Eiropas otrreizējā tirgū, īpaši Baltijā, vislikvīdākās ir neitrālas, klasiskas krāsas – melna, pelēka, balta un sudraba. "Izvēle šādās krāsās ir plaša, tāpēc ir viegli atrast automašīnu, kas atbilst visām prasībām, un vēlāk to arī vieglāk pārdot, jo šīs krāsas patīk plašam pircēju lokam," skaidro E.Cērps.
Savukārt spilgtas vai neparastas krāsas var sašaurināt potenciālo pircēju loku – piemēram, ne katrs izvēlēsies spilgti dzeltenu auto. Interesanti, ka retas krāsas dažkārt zaudē vērtību lēnāk, jo tirgū ir mazāk piedāvājuma. Speciālistu pieredze rāda, ka dzeltenas, oranžas un zaļas automašīnas pēc trīs gadu lietošanas zaudē vērtību mazāk nekā vidēji tirgū. Taču automašīnas zeltainā vai brūnā krāsā mēdz zaudēt vērtību straujāk.

Autors: Pexels.com
2. Smarža salonā: neitrāla vai patīkama salona smarža pozitīvi ietekmē automašīnas cenu, bet nepatīkamas smakas, īpaši tabakas dūmi, to būtiski samazina – par aptuveni 7–8%. Lai no smakas atbrīvotos, nepieciešama profesionāla salona tīrīšana, kas arī ietekmē cenu.
"Tas ir labs variants pircējiem, kuri paši smēķē, jo viņiem šāda īpatnība neradīs diskomfortu," norāda eksperts.
3. Mikrobojājumi un nelieli virsbūves defekti. Sīki skrāpējumi, krāsas bojājumi vai viegli iespiedumi neietekmē automašīnas tehnisko stāvokli, bet ievērojami pasliktina vizuālo iespaidu. Pircēji bieži vērtē automašīnu pēc ārējā izskata: tīrs un spīdīgs virsbūves pārklājums palielina iespējas pārdot auto izdevīgāk. Tāpēc pārdevēji bieži veic virsbūves un lukturu pulēšanu vai sīku skrāpējumu labošanu pirms pārdošanas.
"Ja iegādājies automašīnu no privātpersonas, nevis no uzticama dīlera, kas sniedz garantiju, noteikti pārbaudi automašīnu servisa centrā," brīdina E.Cērps.
4. Salona un apdares stāvoklis. Tīrs, kopts salons un labā stāvoklī esošas detaļas liecina par rūpīgu auto lietošanu. Savukārt nolietots stūres rats, sēdekļu netīrumi vai salauzti apdares elementi rada priekšstatu, ka arī tehniskā apkope var būt bijusi nevērīga, kas samazina uzticēšanos un līdz ar to arī auto cenu. Tikmēr tīrs un kopts salons atstāj labu iespaidu.

Autors: Pexels.com
5. Komplektācijas un aprīkojuma retums: neparasta vai bagātīga komplektācija var būt pluss, taču tikai tad, ja tā ir pieprasīta. "Eiropas un Baltijas pircēji budžeta klasē dod priekšroku automašīnām ar vidēju aprīkojuma kopumu – kondicionieri, sēdekļu apsildi, atpakaļskata kameru. Pārāk pamata vai pārāk ekskluzīva komplektācija var apgrūtināt pārdošanu," norāda E.Cērps.
Savukārt premium segmentā pircēji sagaida bagātīgu aprīkojumu – labu skaņas sistēmu, jumta lūku vai panorāmas stikla jumtu, parkošanās sensorus. Šeit luksusa opcijas var paaugstināt cenu un atvieglot pārdošanu. Baltijā īpaši augstu tiek vērtētas klimatam pielāgotas funkcijas, piemēram, apsildāms stūres rats vai sēdekļi.
6. Tūnings: auto ar būtisku tūningu ir grūtāk pārdot. Pircēji biežāk meklē rūpnīcas oriģinālos auto. Spoileri, uzlīmes, tonēti lukturi vai nestandarta diski var samazināt vērtību, jo bieži rodas aizdomas par auto vēsturi vai tiek apšaubīta uzticamība. "Rūpnīcas oriģinālais izskats un detaļas iedveš lielāku uzticību. Auto, kas nav būtiski pārveidots, tiek uztverts kā drošāks un labāk saglabāts," uzsver eksperts.
Izvēloties automašīnu, ir svarīgi pievērst uzmanību ne tikai šiem niansēm, bet arī avāriju vēsturei.